Millinxstraat 33
3081 PE Rotterdam
www.cbsdeakker.nl
basisschool@CBSdeAkker.nl

De SchoolMate

 

 

Na de zomervakantie van 2011 is een nieuwe Schoolmate weer aan de slag gegaan, tijdelijk, dat wel.

 

Op 1 april 2011 nam Josine afscheid van onze school. Ze heeft bergen werk verzet en we zijn haar daarvoor dankbaar. Het is wrang dat er veel werk te doen is, dat er geld voor beschikbaar is en dat de ambitie er is, maar dat het door de regelgeving het niet mogelijk is dit langer dan drie jaar te doen door dezelfde persoon.

 

Op dinsdag 13 november 2007 werden wij uitermate verrast door dhr Lionel Martijn die ons namens het gemeentebestuur een schoolmate voor vier jaar kwam aanbieden. We zijn daar erg blij mee en zien het als een erkenning voor het vele werk van de afgelopen jaren en als een steun voor het werk dat er nog ligt.

 

 

Voor de plaats in de organisatie in 2009 verwijzen we u naar het Organigram Brede School

 

Schoolmate verbindt scholen met wijk in gemeente Rotterdam

13 NOV 2007

De gemeente Rotterdam en Woningbouwcorporatie Woonbron bieden zes scholen in Rotterdam de middelen om een 'schoolmate 'aan te stellen. Deze ondersteunt de school om verbindingen in de wijk te leggen en te verbeteren.

 

 

 

 

Het project Schoolmates wordt op 13 november door Leonard Geluk, wethouder Jeugd, Gezin en Onderwijs en Martien Kromwijk (foto), voorzitter Raad van Bestuur Woonbron, gepresenteerd.

  

Centraal punt

Het initiatief is afkomstig van Woonbron, die in het kader van de Vogelaaraanpak de intentie had om meer mensen in de wijk te laten rondlopen. 'Waar kun je deze mensen beter inzetten dan op basisscholen. Basisscholen zijn het meest logische centrale punt in de wijk. Zij kunnen zorgen voor samenhang in de wijk en activiteiten organiseren', aldus Kromwijk.

  

Zes schoolmates

Het idee werd gelanceerd tijdens de presentatie van Pact op Zuid. Norm voor de jeugd op Zuid. Woonbron en de gemeente Rotterdam stelden beide voor om voor drie scholen geld ter beschikking te stellen; één schoolmate per school voor de duur van vier jaar. 

                  

Verbindingen in de wijk   

De zes schoolmates gaan vanaf januari 2008 aan de slag op de volgende Rotterdamse basisscholen: de Kleine Wereld (Kralingen), de Akker (Millinxbuurt), de Globetrotter (Afrikaanderwijk), De Notenkraker (Hoogvliet), de Kubus (IJsselmonde) en Obs Delfshaven (Delfshaven).

     

Invulling

De scholen mogen zelf invulling en uitvoering geven aan de schoolmate. Zo heeft De kleine wereld in Kralingen gekozen voor een hbo'er. Vervolgens gaat de schoolmate zich inzetten om verbindingen in de wijk te leggen en te verbeteren.

  

Controle

De effecten van de inzet van de schoolmate worden gemeten. Kromwijk: 'Wij willen een paar keer per jaar praten over de inzet van activiteiten. Niet zozeer ter controle. Want ook Woonbron is een partner in de wijkverbindingen.' 

     

Participatie

De gemeente en Woonbron streven ernaar om alle (basis)scholen in Rotterdam een schoolmate aan te bieden. Ze gaan andere maatschappelijke organisaties aansporen in dit initiatief te participeren. Ze hopen binnen enkele weken meer schoolmates te kunnen realiseren.

 

 

Functieomschrijving Schoolmate

 

Omschrijving functie

De Schoolmate richt zich op het organiseren en coördineren van zinvolle vrijetijdsbesteding van kinderen en volwassenen. De Schoolmate stemt het aanbod van onderwijs, welzijn en culturele activiteiten,  sport, opvang en overblijfvoorzieningen zodanig op elkaar af, dat de ontwikkeling van sociale competenties van de deelnemers wordt gestimuleerd.

 

Omgeving

De Schoolmate verricht zijn werkzaamheden in de school en op de plaatsen waar buitenschoolse activiteiten plaats vinden. De school biedt opleiding en vorming aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar en bereidt kinderen voor op het vervolgonderwijs.

 

Plaats van de taak

Binnen de school wordt vorm gegeven aan de Brede School. De activiteiten worden ingevuld door externe aanbieders. De Schoolmate organiseert en coördineert de activiteiten van deze aanbieders en maakt onderdeel uit van het team van de school.

 

Interne/externe contacten

Teamoverleg, overleg met activiteitenaanbieders en activiteitenbegeleiders of vakkrachten, afstemmingsoverleg tussen activiteitenaanbieders en leerkrachten, afstemmingsoverleg met de directie en contacten met ouders over de activiteiten behoren tot de normale taken van de Schoolmate.

 

Algemene taakvereisten

Van de Schoolmate wordt verwacht:

  • Een grote mate van betrokkenheid bij de samenleving

  • Houdt rekening met kinderen, ouders en personeel

  • Bewust omgaan met waarden en normen van verschillende culturen

  • Goede communicatieve vaardigheden op diverse niveaus en met mensen vanuit verschillende culturele achtergronden

  • Het kunnen werken in teamverband alsook zelfstandig kunnen werken

  • Het beschikken van een groot verantwoordelijkheidsgevoel

  • Uitdragen en werken vanuit de visie van de school

  • Het kunnen opstellen van plannen en verslagen

  • Meedenken met het team om de Brede School binnen onze school te realiseren.

  • Speelt een hele actieve rol binnen de Brede School.

  • Zoekt naar creatieve oplossingen van de Brede School binnen de bestaande gebouwen of in de wijk.

  • Bruist van ideeën.

 

Specifieke taakvereisten

1.           Coördinatie activiteiten school

  • Bepaalt in overleg met de directie en de JKZ-functionaris welke cyclus van activiteitenaanbod wordt aangehouden.

  • Stelt in overleg met de directie en de JKZ-functionaris het rooster voor de activiteiten van de leerlingen op

  • Houdt bij de samenstelling van het rooster rekening met afstemmingsmomenten team, bouw en vakkrachten en leerkrachten en met reguliere activiteiten van de school zoals zwemmen, gymnastiek en speelzaalactiviteiten en het vakantierooster

  • Zorgt voor continuïteit en afwisseling binnen de activiteiten

  • Is aanwezig op de dagen dat de Brede Schoolactiviteiten draaien op de school

  • Bedenkt en organiseert activiteiten voor ouders in samenwerking met de ouderconsulent

  • Doet periodiek een behoefteonderzoek onder de kinderen en de ouders

  • Bedenkt activiteiten voor kinderen en maakt daarbij gebruik van op school beschikbare mogelijkheden zoals van het E-centrum

  • Doet een voorstel voor invulling van het activiteitenprogramma per cyclus, uitgaande van het gewenste profiel van de school en de resultaten van het behoefteonderzoek onder de kinderen, en bespreekt dit met de directie en het team

  • Voert het activiteitenprogramma, na akkoord van de directie, uit

  • Maakt afspraken met de JKZ-functionaris en activiteitenaanbieders over het aanbod aan activiteiten op basis van het activiteitenprogramma

  • Onderhoudt contacten met de JKZ-functionaris en activiteitenaanbieders en legt een overlegstructuur met activiteitenaanbieders vast

  • Maakt afspraken met de JKZ-functionaris  en activiteitenaanbieders over vervanging bij ziekte of uitval en voert deze afspraken uit

  • Waakt voor de kwaliteit van de ingezette vakkrachten door middel van opstellen en handhaven van een protocol inzet vakkrachten

  • Organiseert ruimtes voor alle activiteiten

  • Kondigt activiteiten aan via diverse communicatiemiddelen zoals toelichting in de klas, informatie via website, via E-mail, brieven aan ouders en kinderen en via posters

  • Onderhoud contacten met leerkrachten over materialen, lesinhoud, gang van zaken, projecten en kinderen

  • Speelt in op sociaal-emotionele problemen/ordehandhaving en ondersteunt leerkrachten en vakkrachten in deze

  • Controleert of iedereen zich binnen het activiteitenaanbod aan de regels en afspraken houdt;

  • Coördineert en organiseert de bemensing van het E-centrum

2.         Administratie, evaluatie en verantwoording

  • Organiseert de registratie van deelname aan activiteiten en doet hier periodiek verslag van aan directie, team, JKZ-functionaris en activiteitenaanbieders

  • Evalueert de activiteit met leerkrachten en directie op basis van de evaluatie van de vakkracht of samen met de vakkracht

  • Stelt met de directie een plan van aanpak inclusief begroting Brede School op wat voldoet aan de door de Gemeente gestelde eisen

  • Verzorgt de verantwoording van de Gemeentelijke subsidie door middel van het opstellen van een inhoudelijk en financieel verslag

  • Draagt zorg voor administratieve verwerking van de facturen Brede School

  • Draagt zorg voor de postverwerking van de Brede School

  • Levert de directie elke 6 weken een budgetvergelijkingsoverzicht aan van te besteden en reeds uitgegeven gelden inclusief inhoudelijke verantwoording.

3.         Communicatie

  • Neemt deel aan het teamoverleg

  • Stemt regelmatig af met de directie en de JKZ-functionaris

  • Informeert ouders over activiteiten en resultaten

  • Staat ouders te woord over activiteiten die worden aangeboden

  • Is aanspreekpunt voor de JKZ-functionaris, vakkrachten, activiteitenaanbieders, directie, team, ouders en kinderen voor wat betreft het activiteitenaanbod

  • Meldt onvoldoende functioneren van de vakkracht of activiteitenaanbieder aan de directie inclusief een voorstel voor aanpak van het probleem

 

4.          Kennis en vaardigheden

  • Kennis van het onderwijs en welzijn en kennis van de organisatie van het onderwijs en welzijn

  • Inzicht in de organisatie en werkwijze van de school en de activiteitenaanbieders

  • Inzicht en kennis van financiën en regelgeving omtrent de Brede School.

  • Inzicht in de verschillen in belevingswereld van kinderen van verschillende leeftijden

  • Invoelingsvermogen en sociale vaardigheden

  • Enthousiasme voor de doelgroep

  • Communicatie vaardigheden

  • Groot organisatietalent

  • Goed kunnen motiveren en enthousiasmeren

  • Analytisch denkvermogen

  • Grote mate van creativiteit en flexibiliteit

 

Inschaling

De SchoolMate wordt ingeschaald in schaal LA (CAO PO 2006-2008) of schaal 8 CAO Welzijn.

 

 

 

 

 

laatst bijgewerkt 26.04.2023