Het verhaal van ons logo staat op internet

Dit is het verslag van een plan dat regelmatig bijgesteld wordt

We schrijven aan dit hoofdstuk door zodat een chronologisch overzicht ontstaat.

 

 

In 2001 is onze school ingedeeld in een Onderwijskansenzone, samen met drie andere scholen in de Tarwewijk.

Tevens zijn we Onderwijskansenschool geworden.

 

Als hoofdstuk 7 van ons 15 hoofdstukken tellende Schoolplan zit u in het hart van onze organisatie. Van hieruit worden de thema's en activiteiten opgestart, doorgetrokken, aangevuld en met elkaar in verbinding gebracht.

 

In 2001 vermoedden wij dat het onderwijs op onze school al voor een groot deel oké was. We werden en worden hierin gesteund door de mening van derden die wij regelmatig te horen krijgen en die duidelijk verwoord is in het Inspectierapport van maart 2000. 

 

De problemen op onze school zijn echter dermate groot, dat aanvullende actie altijd gewenst blijft. De problemen zijn verwoord op een apart deel van onze website cbsdeakker.nl/balansen.htm. Bijna dagelijks wordt ons uitleg gevraagd, om tijd te winnen kan degene die het wenst zich aldaar inlezen.

 

Het hoeft dus geen betoog dat hierop extra ingezet kán en moet worden. Onze motivatie, maar ook onze frustratie vindt u in ons verhaal.

 

Kinderen frustreren ons echter niet; ons team is zeer gemotiveerd hen te behoeden voor allerlei onwenselijke zaken. Zij motiveren ons om aan hun leefwereld en potenties te bouwen en werken. We doen dat vaak op een manier die al jaren op "de Akker" wordt gehanteerd. Een eigen wijs, soms eigenwijs.

 

Na de zomervakantie 2001 heeft ons plan definitieve vorm gekregen. We zagen dat het team van de school tegen de grenzen van zijn kunnen aanzat en we moesten zorgen dat mensen voor bepaalde taken vrijgesteld werden, dat er ondersteuning kwam in de zorgstructuur en dat er  meer SchoolMaatschappelijk Werk kwam. De voorgaande jaren hebben we enorm ingezet op het vormgeven van de onderwijsinhoud, we deden mee aan OVB, FAO, Deltaplan Taalbeleid, ROAP, enz

 

In 2000-2001 werkten we aan TRIAS-Papiaments en haalden we klassenassistentes de school in. Deze ontwikkeling wordt verder voortgezet en ingebed.

 

We zijn in 2001 gestart met de volgende drie thema's:   ouderbetrokkenheid, buitenschoolse activiteiten, sociale competentie

 

Gedachten over ouderbetrokkenheid:  

 

Activiteit

Ontmoetingsmiddagen, conversatielessen, opvoedingscursussen en werving op dit punt. Een ouderavond als start van het nieuwe schooljaar

 

Aanbod

2 x ontmoetingsmiddag voor nieuwe ouders

2 x klusjesmiddag ouders

permanent taalles op maandag- en donderdagmiddag

2 x opvoeden Zo

2 x Bon Kriá

RugZak I          (groep 1)

RugZak II         (groep 2)

OverStap         (groep 3)

KnapZak          (groep 4)

 

Doelgroep

Nieuwe ouders 

Allochtone moeders 

Antilliaanse moeders

 

Deelnemers

+15 ouders per cursus als maximum

 

Duur activiteit

Taalcursus permanent

Opvoedcursus volgens cyclus

 

Startmomenten

Middagen: vrije instroom

Cursussen: Vaste groep of vaste dag onder schooltijd.

 

Partners

In samenwerking met onze schoolmaatschappelijk werkster.

Met ouders van ’t Molentje, onze vaste peuterspeelzaalpartner.

Cursussen door ROC Zadkine, de Meeuw, SWA.

Contacten met de vrouwengroepen in het vrouwenhuis.

De Stichting OALT 

 

Doelen

Opvoedingsondersteuning en de Nederlandse taal leren, zodat communicatie met en over kinderen mogelijk wordt.

 

Beginniveau

Startniveau en gevorderden

 

Eindniveau

Betrokkenheid, vaardigheid, competentie.

 

Resultaat

Doorstroom naar ouderactiviteiten:  

RugZak 1 en 2,

Deze activiteiten sluiten steeds bij elkaar

aan en worden deels vormgegeven door

de assistente ouderbetrokkenheid

Overstap

Knapzak 

Ouderraad

        

Prestatiekenmerken

25% doorstroom naar Basiseducatie.

3 moeders als hulpouders in de Ouderraad

 

Financiën

Volledige vergoeding van de kosten van alle voorlichting en cursussen/oudkomersgelden, enz.

Waarschijnlijk volledig betaald vanuit de Onderwijskansenzone (Taalketen).

 

Gedachten over de Verlengde schooldag, het project "de Makker"

In juli 2001 is dit plan op school ontvangen, nadat het in de eerste helft van 2001 samen met studenten van de Ichthus-hogeschool is opgezet.

Zie het deel van onze schoolsite over de Brede School voor de verschillende ontwikkelstadia.

 

Activiteit

Sport, Computeractiviteiten en Cultuur van kinderen na schooltijd, verlengde schooldag.

 

Aanbod

Zie tijdsplanning in het complete plan, 3 periodes van 8 weken in groepjes per onderwerp.

 

Doelgroep

Voor leerlingen van groep 6; als start in 2001-2002, mogelijk in de komende schooljaren ook voor groep 7 en 8. 

 

Deelnemers

Leerlingen van groep 6 onder leiding van mensen die niet voor de groep staan op onze school.

 

Duur activiteit

Iedere week + 1 ½ uur na schooltijd op donderdag.

 

Startmomenten

Vaste groepen volgens planning (zie plan "de Makker").

 

Partners

Het Christelijk Sociaal Congres, het Albedacollege, SKVR en studenten Ichthus-college.

 

Doelen

Ontmoeting, competentie, horizonverbreding, leermomenten creëren in niet schoolse situaties.

 

Beginniveau

Groep 6 niveau op 3 terreinen

 

Eindniveau

Meer zelfvertrouwen van leerlingen, meer kennis, meer motivatie, activering ook van ouders.

 

Resultaat

Betrokkenheid bij elkaar, bij de onderwerpen.

 

Prestatiekenmerken

Leerlingen gaan op school en thuis beter functioneren op sociaal, emotioneel en cognitief niveau.

 

Financiën

Alle kosten worden door sponsors gedekt (9 juli 2001 is het plan in school gepresenteerd).

Contactpersoon Ton Sels.

 

 

Gedachten over de Sociale competentie van leerlingen:

 

Activiteit

Gesprekken/trainingen van leerlingen en intervisie door leerkrachten o.l.v. deskundigen

Coaching van leerkrachten

 

Aanbod

Regelmatig aandacht voor dit onderwerp in de klas.

Stelselmatig aandacht voor regels en omgang in de school.

 

Doelgroep

Leerlingen in interactie met leerkrachten en ouders.

 

Deelnemers

Alle leerkrachten van de school

Ook de schoolmaatschappelijk werkster

Eventueel ook de klassenassistentes

LIO-ers

OETC-leerkrachten zo mogelijk

 

Duur activiteit

Meerdere jaren

 

Startmoment

September 2001.

 

Partners

CED/KEOS-project (Beleidsontwikkeling Sociale Competentie) compleet, rond de 100 uur begeleiding

Coach: buiten het KEOS-project 160 uur extra coaching door Herman Hoogenboezem

 

Doelen

De sociale competentie van leerlingen vergroten.

Vermindering van lesuitval en lesverstoringen.

Vermindering van onderlinge spanningen.

Grotere betrokkenheid bij de lessen.

Een socialer verloop van pauzes en voor en na schooltijd.

 

Beginniveau

Nu zijn er veel leerlingen die een lichamelijke en agressieve benadering van anderen als eerste keus kennen.

 

Eindniveau

Leerlingen alternatieve manieren van reageren bieden, leren omgaan met frustratie, wachten en beurten acceptatievermogen kweken. Adequaat gedrag in verschillende situaties.

 

Resultaat

Meer tijd voor de basisvaardigheden. Meer zelfverzekerdheid, minder agressie, betere regulering.

 

Prestatiekenmerken

Rust en veiligheid voor leerlingen.

Duidelijkheid en regels.

 

Financiën

Dit complete pakket wordt gefinancierd vanuit het onderwijskansenschool-project.  

Coaching ongeveer      f 26.000,-

KEOS ongeveer           f 40.000,-

Teamtweedaagse        P.M.

 

 

Overzicht activiteiten tot nu toe: (2001)

Al eerder dit jaar over KEOS gehoord en gedacht.

-Als vervolg op sociaal-emotioneel en klassenmanagement uit het verleden

-In samenhang met soc-emotionele problematiek in alle klassen

-Veel ZMOK-gevallen en wat daar tegenaan zit

KEOS is intensief, maar werkt aan ons probleem.

KEOS werkt aan gedrag en zelfvertrouwen en aan leerkrachtgedrag

Niet in eerste instantie coaching, maar wel is dat mogelijk

 

Met Martien van Noordenburg (4071463 rechtsreeks) erover gepraat, papieren ontvangen.

Herman Hoogenboezem genoemd als

-coach (zoals eerder tweemaal 10 uur WSNS groep 2)

-leerlingbegeleider WSNS (dat kan niet, hij werkt niet bij ons samenwerkingsverband)

-ondersteuner KEOS, intervisie-leider (dat kan wel, hij wordt geschoold op dit gebied en gaat een KEOS-zwangerschap invullen)

Martien zorgt in ieder geval voor een offerte. Deze is inmiddels ontvangen en getekend.

 

5 juli 2001 telefonisch gesprek met Kitty van Voorst CED (070-3235697)

Zij leidt KEOS, dit jaar vijf scholen:

1. Elout van Soeterwoude

2. Provenier 

(Stoffel sprak met een dame van die school op Onderwijskansenmarkt op 2 juli, zij vertelde over uniforme regels in de school, pictogrammen en goede intervisie)

3. Hoeksteen (eerder Bert Opdam over gesproken)

4. Talmaschool

5. De Vliedberg

 

Kitty belt Erna Broersma, medeleidster van het project om een afspraak te maken met de directie van "de Akker", een drietal opties gegeven qua tijd. De afspraak is inmiddels gemaakt, dit schooljaar nog.

 

Stoffel belt op aangeven van Kitty Marijke Eradus, zij deelt de mensen in, gesproken over Herman, zij doet haar best om er een mooi plaatje van te maken

 

9 juli Stoffel en Ineke praten met Herman over wat zij samen met hem willen gaan uitvoeren. Hij is enthousiast.

 

10 juli Stoffel en Ineke brengen het hele onderwijskansenverhaal in de teamvergadering aan de orde (drie aspecten).

Men is onder de indruk en het team reageert gematigd enthousiast. KEOS wordt besproken, het wordt op schoolmaat geleverd.

 

We gaan het team van onze school niet te zwaar belasten en zullen ook ontspanning inbouwen in het programma (Toppershoedje-tweedaagse op een andere locatie of zo)

 

12 juli gaat dit plan naar Kees Terdu (bestuur PCBO), naar Herman Hoogenboezem, naar Kitty van Voorst (KEOS)

 

Zodra het bestuur akkoord is met deze opzet, gaat het plan naar Frank Bremer (Project Onderwijs Kansen) en ook naar Dirk Scherpenisse (Project Onderwijskansenzone).

 

16 juli praten Ineke en Stoffel met Kees Terdu hij heeft enkele opmerkingen bij ons plan en aanvullende informatie. Hij stemt in met de gevolgde handelwijze en adviseert begeleiding daadwerkelijk in te kopen.

 

Ook op 16 juli praten Ineke, Stoffel en Wilma (IB-er bovenbouw op "de Akker") met Erna Broersma, (Kitty is ziek), Erna licht KEOS verder toe, met name de werkwijze, begeleiding en uren/kosten. Ze zegt toe dat Herman bij ons KEOS gaat doen.  Ze zorgt voor een offerte.

 

Op 16 juli ontvangt de school het plan "de Makker" van de Ichthus-studenten.

 

Op 16 juli gaat dit paper naar Frank Bremer, Dirk Scherpenisse en Erna Broersma.

 

Op 18 juli ontvangt de school een urenvoorstel en offerte ten aanzien van KEOS; op 19 juli reageert de school hier positief op richting Erna.

 

In september 2001 worden concrete afspraken gemaakt ten aanzien van de coaching en gaat Herman van start met de intake.

Ook KEOS wordt besproken en gaat in oktober starten.

De directie van de school vraag zeven instituten een offerte aan te leveren betreffende het doen van een analyse en het schrijven van een Onderwijskansenplan. 

We zien in november van het invoeren van KnapZak dit schooljaar wegens de grote druk die wordt neergelegd bij de juf van groep 4. Keziban gaat zich concentreren op de ouders van de kleutergroepen.

 

In oktober 2001 loopt de coaching van Herman, maakt Ineke een rooster voor de Begeleide Intervisie Groepen die met uitleg naar het team gaat. Er worden studiemiddagen KEOS afgesproken.

Stoffel schrijft de evaluatie Brede School

De Transfergroep Rotterdam krijgt de opdracht om samen met het team van "de Akker" het Onderwijskansenplan voor onze school te schrijven, projectleider is dhr Camillo Spratt. Hij garandeert dat zijn analyse 30 november bij Frank Bremer zal zijn.

De analyse is vlak voor de deadline ingeleverd en positief ontvangen. In de weken voorafgaand aan de vaststelling ervan ging de school geheel door de mangel. De directie werkte af en toe een nachtje door. 

 

stoffel, 24 december 2001

 

Drie Jaarverslagen Beleidsontwikkeling Sociale Competentie

 

Jaarverslag 2001-2002 en Jaarplan 2002-2003

 

Machteld Schölvinck
Herman Hoogenboezem
CED-Rotterdam, juli 2002, bewerkt en aangevuld door Stoffel Boot

Inleiding
In het jaarverslag wordt verslag gedaan van de activiteiten die op de Akker hebben plaatsgehad in het afgelopen schooljaar. In het jaarplan worden de afspraken weergegeven t.a.v. de acties voor het nieuwe schooljaar.
Een belangrijke functie van het jaarverslag is dat er verantwoording ligt, aan elkaar (team, directie) en aan derden (b.v. inspectie, bestuur) van wat er in het schooljaar t.a.v. de beleidsvoornemens is gerealiseerd. Bovendien geeft het een overzicht van de stand van zaken van het vernieuwingsproces in de school.
Als uitgangspunten voor het traject hebben gediend een intake met de staf en een intake met zowel de onderbouw als de midden- en bovenbouw.
De bronnen van het jaarverslag zijn de uitkomsten van de werkbijeenkomsten, de begeleidingsverslagen van de Begeleide Intervisie Groepen (BIG) en de (tussentijdse) evaluaties over de activiteiten.

Doelstellingen
In 2001 is de Akker Onderwijskansenschool geworden. In dit kader is Sociale Competentie, naast ouderbetrokkenheid en buitenschoolse activiteiten één van de drie thema’s waaraan in de komende jaren prioriteit gegeven wordt.
De doelstelling van het traject Sociale Competentie is als volgt geformuleerd:
Er wordt een structurele aanpak op school ontwikkeld om sociaal competent gedrag van de leerlingen te bevorderen.
Specifiek voor de Akker geldt:
- de sociale competentie van leerlingen vergroten
- vermindering van lesuitval en lesverstoringen
- vermindering van onderlinge spanningen
- grotere betrokkenheid bij de lessen
- een socialer verloop van pauzes en voor en na schooltijd
Concreet betekent dit leerlingen alternatieve en adequate manieren van reageren aan te bieden in verschillende situaties, het leren omgaan met frustratie, acceptatievermogen ontwikkelen t.a.v anders zijn.
Dit gebeurde middels 4 werkbijeenkomsten met het gehele team.
Naast het werken aan de beleidsonderwerpen zijn ook het uitwisselen van persoonlijke ervaringen, leren reflecteren en hulp bieden bij problemen die leerkrachten ervaren binnen de onderwijspraktijk doelstelling geweest. Deze ondersteuning is gegeven middels de begeleide intervisiegroepen.

Jaarverslag 2001-2002
Hieronder wordt verslag gedaan van de activiteiten in het schooljaar 2001-2002. Beschreven wordt wanneer de activiteiten plaatsvonden, hoe de activiteiten verliepen en hoe ze werden geëvalueerd.

De werkbijeenkomsten hebben tot doel gehad: het komen tot een gezamenlijk gedragen meerjarenbeleidplan, waarin doelstellingen van sociale competentie op de school voor de komende jaren worden uitgezet. Qua werkvormen is er zowel gekozen voor discussie in subgroepen als plenaire discussies.
Hieronder volgt een samenvatting van de inhoud, de bereikte resultaten als mede de waardering van de teamleden voor de betreffende bijeenkomst.

De eerste studiemiddag Beleidsontwikkeling Sociale Competentie
werkbijeenkomst 1 op 22 november 2001 
De bijeenkomst betrof: 
a. Een uitleg over het concept sociale competentie
b. De klaag- en jubelmuur; we bespreken wat er goed gaat op onze school en wat voor verbetering vatbaar is. 
Op de eerste bijeenkomst is het begrip sociale competentie uitgediept en is er nader geïnventariseerd wat er t.a.v. dit begrip op de onderdelen leerlingen, team, directie en zorgstructuur op dit moment al op de Akker gebeurt. De positieve punten en verbeterpunten zijn in thema’s geclusterd en vormden zo de bouwstenen voor de tweede bijeenkomst.

De tweede studiemiddag Beleidsontwikkeling Sociale Competentie 
werkbijeenkomst 2 op 12 februari 2002
De bijeenkomst betrof: 
a. de analyse van de toenmalige situatie
b. het opmaken van de balans
c. het formuleren van een visie (deze staat bij 3.1)

De tweede bijeenkomst had als doel om tot een aanzet te komen tot formulering van een visie met betrekking tot sociale competentie. Het overzicht van de positieve- en verbeterpunten van de 1e bijeenkomst werd kritisch geanalyseerd en waar nodig aangevuld met nieuwe ideeën t.a.v de thema’s: pedagogogisch-didactische organisatie, leeromgeving, omgangsstijl en rol ouders.

De derde studiemiddag Beleidsontwikkeling Sociale Competentie 
werkbijeenkomst 3 op 12 maart 2002 
De bijeenkomst betrof:
a. het formuleren van beleidsonderwerpen
b. het formuleren van doelstellingen
Op de derde bijeenkomst is het concept sociale competentie verdiept en zijn aan de hand van afgeleide en geclusterde doelstellingen beleidsonderwerpen opgesteld.

De vierde studiemiddag Beleidsontwikkeling Sociale Competentie 
werkbijeenkomst 4 op 30 mei 2002 
Deze bijeenkomst betrof het opstellen van doelstellingen en een werkplan met 4 taakgroepen
De vierde bijeenkomst stond in het teken van inzicht verkrijgen in de werkwijze van het volgend jaar. De uitwerking van activiteiten, zoals de werkwijze, de volgorde van beleidsonderwerpen en de aandachtspunten daarbij, werden in kaart gebracht.

Elke werkbijeenkomst is aan het eind geëvalueerd op het behalen van de doelstellingen voor die bijeenkomst, op inhoud, op zinvolheid en op de gehanteerde werkvorm(en).
De bijeenkomsten werden door een grote meerderheid van het team als positief beoordeeld. Naarmate het traject vorderde werd deze beoordeling zelfs positiever en door meerdere teamleden gedragen. De doelstellingen werden ruimschoots behaald. Als zeer positief werd ervaren het uitwisselen en bediscussiëren van onderwerpen in kleinere groepen dan men gewend was. Een minderheid vond aanvankelijk de materie te theoretisch, maar deze scepsis nam in de loop van het jaar af. Unaniem was men er van overtuigd dat er om iets te veranderen een goed draagvlak moet zijn wil succes op lange termijn kans van slagen hebben. Wel was men nieuwsgierig naar het vervolg en bleef de behoefte naar concretisering van de beleidsonderwerpen zichtbaar.

Uit de visie-uitspraken (3.1) zijn de volgende ‘geclusterde’ doelstellingen naar voren gekomen:
- Het bevorderen van de aandacht voor individuele leerlingen
- Het bevorderen van de deskundigheid van de leerkrachten
- Het beïnvloeden van het groepsproces
- Het bevorderen van gesprekstechnieken
- Het verhogen van de ouderbetrokkenheid
- Het optimaliseren van het klassenmanagement

Dit alles heeft geresulteerd in de volgende beleidsonderwerpen:
- De relatie school-ouders stimuleren
- Het verduidelijken van afspraken t.b.v het goed/optimaal laten lopen van onze organisatie
- Het professionaliseren van kennis, vaardigheden en attitude van het team
- Het optimaliseren van de zorgstructuur
Eindconclusie:
Globaal kan worden gezegd dat er na vier teambijeenkomsten nu een heldere en uitgesproken visie op tafel ligt op wat sociale competentie op de Akker inhoudt en welke beleidsonderwerpen prioriteit hebben.
De sfeer tijdens de werkbijeenkomsten is steeds heel plezierig geweest: er is op een positieve manier meegedacht over de thema’s die op de agenda stonden, de inzet van de teamleden tijdens de groeps- en plenaire discussies was groot en er was veel enthousiasme.
Vrijwel iedereen zag het belang van het onderwerp in, de noodzaak voor een theoretische basis, maar er bleef wel een spanning voelbaar tussen het theoretisch karakter van het onderwerp en de vertaalslag naar de praktijk Wat vooral door de team leden tijdens alle werkbijeenkomsten positief gewaardeerd werd, is de uitwisseling van meningen en praktijkervaringen tijdens het werken in subgroepen.

Begeleide intervisiegroepen
In het schooljaar 2001-2002 zijn 4 intervisiegroepen van leerkrachten gevormd, die ieder 5 keer bij elkaar kwamen. Een belangrijk doel van de intervisie is het reflecteren op het eigen handelen. Andere doelen zijn: het onderling uitwisselen van ervaringen en ideeën met betrekking tot de onderwijspraktijk. Mogelijke oplossingen voor ervaren problemen kunnen naar voren gebracht en uitgeprobeerd worden in de praktijk.
De werkwijze van de intervisiegroep is als volgt: een door een leerkracht ingebrachte probleemstelling of casus wordt in beeld gebracht en nader geanalyseerd. Vervolgens worden er in de groep ideeën voor een oplossing en aanpak verzameld. Bruikbare ideeën worden in de praktijk uitgeprobeerd. Aan het begin van de volgende bijeenkomst wordt deze aanpak geëvalueerd.
De begeleiders leiden het proces, maar kunnen ook een inhoudelijke inbreng hebben.
Thema’s die in de intervisie aan de orde zijn geweest:
- de strijd van een leerling als er eisen worden gesteld
- hoe om te gaan met ll. die een afwerende opstelling hebben bij het oplossen van een conflict of 
t.a.v leertaken
- handelingsaanpak bij een ll. met een negatief zelfbeeld
- motiveren van ll. als lessen vrijblijvend zijn (OALT-lessen buiten schooltijd)
- omgaan met ll. die een traumatische ervaring hebben meegemaakt
- aandacht kunnen verdelen in de groep
- het bespreekbaar maken van nieuwe informatie/ideeën in de bestaande schoolcultuur
- samenwerken en accepteren dat collega’s een andere invulling en kijk hebben op aanpak en
verzorging
- afstemming in professioneel handelen bij onenigheid in relatie leerkracht-ouder
- omgaan met leerlingen die irritatie bij je oproepen
De deelname aan de 5 bijeenkomsten van de Begeleide Intervisie Groepen had een hoog opkomstpercentage. Ook de waardering was positief. De meeste mensen vonden het prettig met verschillende collega’s in een vertrouwde setting van gedachten te kunnen wisselen over onderwerpen, die anders slechts in ‘kleine kring’ ter sprake komen. Ook de heterogene samenstelling van de groep, van onder- tot bovenbouw, werd zeer gewaardeerd. (H)erkenning van problemen en gevoelens en respect werden als zeer prettig ervaren. Een duidelijke leiding vond men nodig en onmisbaar. Soms vond men de oplossingen niet concreet genoeg en werd gehoopt op meer sturing. Anderen vonden het vooral prettig, dat deze werkwijze, i.t.t. de leerlingbespreking, meer leerkrachtgericht was.
Een aanbeveling was, dat ingebrachte problemen meerdere keren terug kunnen komen, zodat de ervaringen gevolgd en op zijn toepassing beoordeeld kunnen worden.

Directieoverleg
In het schooljaar 2001-2002 is er per werkbijeenkomst een directieoverleg geweest tussen directie en CED-begeleiders rond het traject Sociale Competentie. Het doel van het overleg was het afstemmen van wederzijdse verwachtingen, het bespreken van de stand van zaken rondom de visievorming en het bespreken van allerlei lopende zaken in het vernieuwingsproces. Het traject Sociale Competentie als geheel is in een algemene teamvergadering geëvalueerd.

Jaarplan 2002-2003

De taakgroepen

Doelstellingen van de taakgroepen
Voor het schooljaar 2002-2003 zijn n.a.v. de beleidsonderwerpen 2 taakgroepen gevormd. Deze taakgroepen geven vorm aan een beleidsonderwerp, zoals deze geformuleerd staat in het beleidsplan. Dit betekent dat gewerkt wordt aan het bereiken van de doelstellingen van het beleidsonderwerp. Daarnaast heeft de taakgroep als taak om in presentaties op de studiemiddagen de inhoud van de werkzaamheden kort te sluiten met het team.

Werkwijze van de taakgroepen
Een nieuwe taakgroep komt 8 keer per schooljaar bijeen, gedurende 1,5 uur. Tijdens de eerste bijeenkomst van de taakgroep wordt één leerkracht aangesteld als taakgroepcoördinator, het aanspreekpunt tussen de taakgroep en het team en tussen de taakgroep en de directie.
Om het kortsluiten van de werkzaamheden met het team een belangrijke factor is in het slagen van de taakgroep, worden de taakgroepbijeenkomsten gepland om de studiemiddagen heen. Eerst 3 taakgroepbijeenkomsten, daarna de eerste studiedag, vervolgens 2 keer 2 taakgroepbijeenkomsten, telkens gevolgd door een studiemiddag en afsluitend de laatste taakgroepbijeenkomst. Hierdoor is er voldoende mogelijkheid tot voorbereiding van de presentaties en verwerking van bruikbare ideeën en informatie uit het team.
Het uitgangspunt bij het werken in taakgroepen is het model planmatig werken. De volgorde van activiteiten in de taakgroep wordt hierdoor bepaald en komt in het kort neer op: allereerst maken van plannen om de gestelde doelen te bereiken, daarna voorbereiden van uitvoering van de plannen, de uitvoering en tot slot de evaluatie ervan.

Samenstelling van de taakgroepen
In overleg met de directie is besloten om n.a.v. het afgelopen jaar aan de hand van 2 taakgroepen de onderwerpen leerkrachtvaardigheden en leerlingenzorg uit te werken. De taakgroepen zullen gevormd worden door een representatieve afvaardiging van het team en worden begeleid door een CED vertegenwoordiger. Naast de zojuist beschreven taakgroepen zullen de reeds bestaande taakgroepen ouderbetrokkenheid en de brede school in aangepaste vorm ook ruimte krijgen op de studiemiddagen, zodat zo veel mogelijk aspecten rondom Sociale Competentie geïntegreerd besproken en afgestemd kunnen worden.

Studiedagen

Doelstellingen van de studiedagen
Voor het schooljaar 2002-2003 staan 3 studiedagen gepland. Het doel van de studiedagen in het tweede projectjaar is het team op de hoogte brengen van de producten en werkzaamheden van de taakgroepen en het verzamelen van ideeën en aandachtspunten uit het team over het vervolg daarvan in de taakgroepen. Tijdens de studiedagen vindt aldus afstemming plaats tussen de taakgroepen en het team over de inhoud en de uitvoering van de beleidsonderwerpen.

Werkwijze op de studiedagen
De terugkoppeling van de taakgroep naar het team gebeurt door middel van presentaties van de taakgroepen aan het team. De voorbereiding van de presentaties wordt gedaan tijdens de taakgroepbijeenkomsten. Veelal zijn werkopdrachten, die door het team in subgroepjes uitgevoerd worden, onderdeel van de presentaties.
De studiedagen duren gemiddeld drieëneenhalf uur en bestaan uit een inleiding en afsluiting door de CED-begeleider en de presentaties door de taakgroepen.
Per studiedag is een inhoudelijk doel geformuleerd door de taakgroepen, met andere woorden, waarvan willen zij het team op de hoogte brengen en wat willen zij voor informatie uit het team krijgen door middel van hun presentatie en werkopdracht(en).
De presentaties worden aan het eind van iedere studiemiddag schriftelijk geëvalueerd, waarin gevraagd wordt naar het behalen van de gestelde doelen en de effectiviteit van de werkvormen.

Begeleide intervisiegroepen
Voor het schooljaar blijven dezelfde intervisiegroepen gehandhaafd als in het schooljaar 2001-2002.
Naast de begeleide intervisiegroepen (BIG) zal er ook geoefend worden met zelfsturende intervisiegroepen (ZIG), waarbij teamleden gecoacht worden in het begeleiden van een intervisiegroep. De groepen komen 5 keer per jaar bijeen gedurende ruim een uur.
De bijeenkomsten worden afwisselend begeleid of zelfsturend gehouden, dus na een begeleide intervisie volgt een zelfsturende intervisie enz..

 

Jaarverslag 2002-2003 en Jaarplan 2003- 2004

 

Marieke van der Weg
Herman Hoogenboezem
CED-Rotterdam, juni 2003, bewerkt door Stoffel Boot

Inhoudelijk bestaat het traject Sociale Competentie uit 4 taakgroepen, 4 Begeleide intervisiegroepen en 3 studiemiddagen.

Jaarverslag 2002-2003

Hieronder wordt verslag gedaan van de activiteiten in het schooljaar 2002-2003. Beschreven wordt wanneer de activiteiten plaatsvonden, hoe de activiteiten verliepen en welke producten het heeft opgeleverd.

De taakgroepen
Er zijn 4 taakgroepen die als opdracht hebben om vorm te geven aan de doelstellingen, zoals in het eerste jaar geformuleerd en dit te communiceren met het team op de studiemiddagen.

Taakgroep Zorg:
De taakgroep is dit schooljaar 10 keer bijeen geweest. Het algemene doel is het optimaliseren van de zorgstructuur binnen de school. Na een analyse van de bestaande zorgstructuur op knelpunten en hiaten zijn er bijstellingen en voorstellen voorgelegd aan het team. Er is een schema gemaakt om de structuur inzichtelijk te maken. Alle formulieren en mappen hierbij zijn geëvalueerd en zonodig aangevuld. Specifiek is aandacht besteed aan het werken met een Handelingsplan en een begeleidingstraject voor nieuwe leerkrachten. Binnen de taakgroep wordt nagedacht over de mogelijkheden van een leerlingvolgsysteem voor het meten van Sociaal Competent gedrag en de methodiek ‘Cool Down’ als sociale vaardigheidsmethode. Vooralsnog blijft dit een discussie binnen de taakgroep met als kernpunten: belastbaarheid en meerwaarde.

Taakgroep Leerkrachtvaardigheden: 
De taakgroep is dit schooljaar 9 keer bijeen geweest. Het algemene doel is het professionaliseren van kennis, vaardigheden en attitude van het team. Om planmatig te kunnen werken aan het vergroten van de sociale competentie van leerlingen zijn de leerkrachtvaardigheden geïnventariseerd en geselecteerd aan de hand van een basislijst. Er is een zelfbeoordelinglijst leerkrachtvaardigheden samengesteld met een voorstel voor invoering hiervan. Tevens is een zelfbeoordelinglijst met vaardigheden van de klassenassistent samengesteld. Beide lijsten zijn voorgelegd aan het team, geëvalueerd en bijgesteld. Tevens is een formulier ontwikkeld om de persoonlijke nascholings- en ondersteuningsbehoeften in kaart te brengen. De taakgroep heeft de nascholings- en ondersteuningsbehoeften geïnventariseerd

Taakgroep Brede school:
De taakgroep is dit schooljaar 4 keer bijeen geweest. Het doel van deze taakgroep is het inkaderen van het begrip ‘brede school’ binnen de Akker. Vooralsnog valt alleen het ‘Makker’ traject hieronder. De taakgroep heeft het team een ‘historisch’ overzicht gegeven van dit traject. Daarnaast heeft de taakgroep bij het team geïnventariseerd welke ideeën er zijn voor inhoudelijk activiteiten. Er is binnen de taakgroep echter ook gezocht naar onduidelijkheden binnen de aansturing van het traject. Het gevoel van onprofessionele begeleiding moet weggenomen worden om de draagkracht van de school niet te belasten. 
Een actievere deelname van Donna Schaap (st. Charlois Welzijn) binnen deze taakgroep kan hier mogelijk een oplossing voor zijn.

Taakgroep Ouderbetrokkenheid:
De taakgroep is dit schooljaar 4 keer bijeen geweest. Het beleidsonderwerp, waar deze taakgroep zich op richt, is de relatie school-ouders te stimuleren. De taakgroep heeft zich met name gericht op de ouderactiviteiten voorlichting en ondersteuning bij activiteiten. Het doel is om tot een lijst van kenmerken te komen, waarmee rekening gehouden moet worden om ouders bij de school te betrekken. Met behulp van deze lijst wordt een systematische werkwijze ontwikkeld om ouders gericht voor te bereiden op en in te zetten bij een activiteit op school. I.v.m. de belastbaarheid van het team en de ervaringen met ouders in de onderbouw worden activiteiten in de onderbouw als uitgangspunt genomen om bovengenoemde doelen te bereiken. De uitkomsten worden als basis gezien om volgend schooljaar in de andere bouwen een start te maken bij het betrekken van ouders bij activiteiten.

De studiebijeenkomsten

De vijfde studiemiddag Beleidsontwikkeling Sociale Competentie 
werkbijeenkomst 5 op 5 november 2002 
De 4 taakgroepen presenteren zich en geven een eerste inzicht in hun werkzaamheden:
a. taakgroep Brede School, presentatie van “de Makker” en brainstorm activiteiten voor groep 8
b. taakgroep leerkrachtvaardigheden over de basisvaardigheden Sociale Competentie
c. taakgroep Ouderbetrokkenheid over activiteiten om ouders bij de school te betrekken
d. taakgroep Zorg over ons systeem van leerlingenzorg

De zesde studiemiddag Beleidsontwikkeling Sociale Competentie 
werkbijeenkomst 6 op 13 maart 2003 
verslag:
Aanwezigen: Marieke, Herman, Janske, Wilma, Liesbeth, Hinke, Viktor, Ben, Jacqueline, Mirjam H, Mirjam Z, Maronela, Astrid, Hanim, Audreey, Nursel, Janet, Cora, Lucine, Cynthia, Keziban, Nelleke, Ümüs, Angelique, Jop, Nelly, Idelet, Ineke en Stoffel
Met kennisgeving afwezig: Mischa, Najiha, Natasja, Filomena, Sehriban, M’hamed

We starten met een elastiekact: met een visie kun je naar de toekomst om het heden, de huidige situatie te gaan veranderen en verbeteren; het verleden, de gewoontes en dat wat vastgeroest is, zorgt voor spanning in dat elastiek, wie te hard wil of wie niet meegaat veroorzaakt een breuk
Kortom, we gaan stap voor stap verder (en niet zo trekken dus, Herman en niet zo tegenhouden, Stoffel)

Taakgroep Ouderbetrokkenheid (Astrid)
De werkgroep deelt een paper uit met de uitkomst van de brainstorm van de vorige keer. 
Voorstel Pasen: in alle groepen komt minimaal één ouder helpen bij de Paasmaaltijd, vraag of de Paaswerkgroep deze vraag meeneemt in de voorbereiding.

Taakgroep Zorg (Janske)
De werkgroep deelt een reader uit met diverse zorgformulieren met uitleg. Ook de inhoud van de klassenmap komt ter sprake; Stoffel gaat voor mappen zorgen. 
Rood is de klassenmap, groen is de Toetsmap
Een Casus wordt uitgespeeld door de werkgroep, na de Hulpvraag wordt in teamgroepjes een Handelingsplan ingevuld, ter kennismaking.

Taakgroep Leerkrachtvaardigheden (Angelique)
Vorige keer is gebrainstormd over de zelfbeoordelinglijst. Nu is er een opgesteld door de werkgroep, we vullen een onderdeel in met mensen van de driehoekjes (maatjes). De scan is bedoeld voor jezelf, aangeraden wordt om de compleet ingevulde lijst met iemand te bespreken.
De werkgroep stelt een duidelijk stappenplan voor om te komen tot een persoonlijk ontwikkelingsplan. Lever voor 28 maart je vel met drie persoonlijke ontwikkelpunten in bij Mischa, dan kunnen we kijken welke activiteiten en middelen qua ontwikkeling worden ingezet.

Taakgroep Brede School (Victor, Arie en Kim van het Makkerproject)
De Makker wordt kort even toegelicht, op de schoolsite kun je dit verhaal nalezen. De prachtige videoclip wil niet door de beamer, maar houden we tegoed.
Vragen: concrete problemen of oplossingen op dit moment. Drie problemen: kinderen vinden de activiteiten soms niet (meer) leuk, kinderen zijn erg druk, er zijn geen vakdocenten te vinden. Arie schrijft alle suggesties die er uit het team komen op.

Nabespreken en evaluatie 
De lunch was heerlijk, de middag zeer zinvol en afwisselend. (het opruimen kon beter) 
Stoffel 130303

Begeleide intervisiegroepen 
Er zijn 4 intervisiegroepen van leerkrachten gevormd, die ieder 5 keer bij elkaar zijn geweest.
Naast de Begeleide intervisie (BIG) hebben de groepen dit jaar ook een aantal bijeenkomsten zelf geleid (ZIG) De groep kiest een eigen begeleider en notulist en bespreekt een onderwerp op de wijze, zoals in de Begeleide intervisie.

Gemeenschappelijk wordt gedeeld dat het als prettig wordt ervaren om in kleiner verband over inhoudelijke onderwerpen te kunnen praten. Het zich meer betrokken voelen in vergelijking met plenaire vergaderingen is een veelgenoemd voordeel. De meeste teamleden herkennen niet meer de aanvankelijke opzet van een inhoudelijk direct verband met Sociale Competentie. Zo wordt er soms een overlap met een leerlingbespreking ervaren. Tegelijkertijd wordt door veel deelnemers de besproken thema’s als voorwaardelijk gezien om op teamniveau goed te kunnen functioneren, zoals een beter inzicht krijgen van wat er bij collega’s leeft of aan problematiek herkenbaar is. Een grote meerderheid ervaart de bijeenkomsten als iets extra’s boven de andere vergaderingen, terwijl zij tegelijkertijd het nut en effect als een meerwaarde zien.
De directie vindt de werkwijze echter van groot nut om vooral de onderliggende vragen en knelpunten boven tafel te krijgen, naast het gelegenheid bieden van kennisuitwisseling en een professionele en vertrouwelijke situatie. De directie vindt dan ook dat er, wat de invulling betreft, naar behoefte ruimte moet zijn om op verantwoorde wijze deze begeleidingsvorm, passend binnen de organisatie, in te vullen en de directe relatie met Sociale Competentie zo nodig los te laten.

Directieoverleg
In dit schooljaar is er per studiemiddag een directieoverleg geweest tussen directie en CED-begeleiders rond het traject Sociale Competentie. Het doel van het overleg was het afstemmen van wederzijdse verwachtingen, het bespreken van de producten van de verschillende taakgroepen en het afstemmen van ontwikkelingen in het vernieuwingsproces. Zo nodig is er overleg geweest om vooruitkijkend thema’s te bespreken die dit traject in een breder perspectief plaatsen.

Jaarplan 2003-2004

De taakgroepen
Voor het schooljaar 2003-2004 zullen de taakgroepen zo veel mogelijk in dezelfde samenstelling en met de afgesproken doelstellingen actief zijn

De studiebijeenkomsten
Er wordt in het schooljaar 2003-2004 een studietweedaagse georganiseerd, waarin een gedeelte van het programma gevuld wordt met presentaties van de verschillende taakgroepen. Het thema van de 2daagse is "bijtanken en ontladen". Er zal op 5 november 2003 op een dag voor Onderwijskansenscholen kennis genomen worden van en ervaringen uitgewisseld worden met andere scholen die een vergelijkbaar traject doorlopen. Teamvergaderingen zullen gebruikt worden om inhoudelijk de teamleden op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen van de verschillende taakgroepen. Mogelijk wordt er aan het eind van het schooljaar nog een studiemiddag georganiseerd om de eindresultaten van de taakgroepen te presenteren.

De Begeleide intervisiegroepen
De intervisiegroepen zullen voor de variatie een herschikking krijgen. Er zullen 4 groepen zijn, waarvan 2 groepen op hetzelfde moment bijeen zijn, zodat een gezamenlijke introductie
van een thema mogelijk is.
Het voorstel is om meer flexibel deze bijeenkomsten in te vullen. Dit kan variëren van een schoolbreed thema, wat vanuit een individueel teamlid of vanuit een plenaire vergadering wordt voorgesteld en wat in alle intervisiegroepen besproken wordt. Daarnaast moet de gelegenheid blijven van het in kunnen brengen van individuele casuïstiek. De rol van de begeleider zou naast procesbewaker en ondersteuning ook meer initiërend en coachend kunnen zijn. 

 

Jaarverslag 2003-2004 en Jaarplan 2004-2005

 

Marieke van der Weg
Herman Hoogenboezem
CED-Rotterdam, augustus 2004, bewerkt door Stoffel Boot

Inhoudelijk bestaat het traject Sociale Competentie uit 4 taakgroepen, 4 Begeleide intervisiegroepen, een studie 2-daagse en verschillende teambijeenkomsten.

Jaarverslag 2003-2004
Hieronder wordt verslag gedaan van de activiteiten in het schooljaar 2003-2004. Beschreven wordt wanneer de activiteiten plaatsvonden, hoe de activiteiten verliepen en welke producten het heeft opgeleverd.

De taakgroepen
Er zijn 4 taakgroepen die als opdracht hebben om vorm te geven aan de doelstellingen, zoals in het eerste jaar geformuleerd en dit te communiceren met het team op teambijeenkomsten.

Taakgroep Zorg:
De taakgroep is dit schooljaar 6 keer bijeen geweest. Het algemene doel is het optimaliseren van de zorgstructuur binnen de school.
De taakgroep bestaat uit de directeur, 2 interne begeleiders en de schoolmaatschappelijk werkster. Er is dit schooljaar een start gemaakt met een oriëntatie op methodieken gericht op het bevorderen van Sociale Competentie. Dit betreft zowel methoden als additionele middelen op dit gebied. Twee teamleden hebben een analyse gemaakt en dit gecommuniceerd met het team. De conclusie is, dat er 3 geselecteerde methoden beoordeeld zijn door het team aan de hand van een kijkwijzer en waarna er 2 uitgekozen zijn. Hier zullen in het nieuwe schooljaar proeflessen uit gegeven worden, waarna een definitieve keuze gemaakt zal worden voor een methode. De directie staat borg voor plaatsing op het rooster van deze lessen. Ook is de taakgroep zich aan het oriënteren op een Leerling Volg Systeem Sociale Competentie (SCOL).
De Intern begeleiders maken studie van additionele middelen binnen de zorgstructuur. Deze middelen zullen in relatie moeten staan met sociaal-emotionele problematiek en ingezet kunnen worden bij de uitvoering van (groeps)handelingsplannen.
De schoolmaatschappelijk werkster heeft een presentatie verzorgd over ‘verliesverwerking’. Dit zal voor dit thema in een stappenplan moeten uitmonden.

Taakgroep Leerkrachtvaardigheden: 
De taakgroep is dit schooljaar 5 keer bijeen geweest. Het algemene doel is het professionaliseren van kennis, vaardigheden en attitude van het team. De samenstelling van de taakgroep is nagenoeg hetzelfde gebleven, alleen de adjunct-directeur is toegevoegd.
Er is een stappenplan gemaakt voor de invoering van de zelfbeoordelingslijst en het inventariseren van te ontwikkelen persoonlijke- en teamvaardigheden. De taakgroep heeft zich gericht op de afronding van het inrichten van een professionaliseringsmap voor leerkrachten en klassenassistenten. De ontwikkelde producten van de taakgroep zijn hierin verzameld. Aan het begin van het schooljaar 2004-2005 wordt de professionaliseringsmap uitgereikt aan het schoolteam. 

Taakgroep Brede school:
De taakgroep is dit schooljaar 3 keer bijeen geweest. Het doel van deze taakgroep is het inkaderen van het begrip ‘brede school’ binnen de Akker. De samenstelling van deze groep is hetzelfde gebleven.
Dit jaar is er een gerichtere begeleiding vanuit stichting Charlois Welzijn geweest (door Donna Schaap) wat de betrokken teamleden gelegenheid gegeven heeft zich meer adviserend en ondersteunend op te kunnen stellen i.p.v. organisatorisch.

Taakgroep Ouderbetrokkenheid:
De taakgroep is dit schooljaar 4 keer bijeen geweest. Het beleidsonderwerp, waar deze taakgroep zich op richt, is de relatie school-ouders te verbeteren. De taakgroep heeft zich met name gericht op het opstellen van een draaiboek Huisbezoek. De volgende rubrieken zijn hierin terug te vinden: Doel, Afspraak maken, Voorbereiding, Afronding, Verslaglegging en Hoe te handelen tijdens het huisbezoek. De bedoeling van dit draaiboek is een ondersteuning voor de teamleden en inzicht gevend voor nieuwe leerkrachten. 

Studie 2-daagse en teambijeenkomsten
Op de studie 2-daagse heeft elke taakgroep een presentatie gehouden en een opdracht laten uitvoeren. Op verschillende teambijeenkomsten hebben de taakgroepen de collega-leerkrachten op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en op de laatste teambijeenkomst het team geïnformeerd over de plannen voor het schooljaar 2004-2005.

Begeleide intervisiegroepen
Er zijn 4 intervisiegroepen van leerkrachten gevormd, die ieder 5 keer bij elkaar zijn geweest.
Naast de Begeleide intervisie (BIG) hebben de groepen dit jaar ook een aantal bijeenkomsten zelf geleid (ZIG) De groep kiest een eigen begeleider en notulist en bespreekt een onderwerp op de wijze, zoals in de Begeleide intervisie.
Binnen elke bijeenkomst is er aandacht voor individuele problematiek.
Daarnaast is er plenair afgesproken evt. schoolbrede thema’s inhoudelijk te bespreken. Geschikte thema’s hiervoor kunnen vanuit team en/of bouwvergaderingen ingebracht worden
De bijeenkomsten kennen een steeds meer vertrouwelijk karakter, met als gevolg meer inhoudelijke verdieping en een verhoogde zelfreflectie.
De verantwoordelijkheid van de intervisiegroepen is meer komen te liggen op zelfsturing i.p.v. op begeleiding.

Directieoverleg
In dit schooljaar is er een aantal keren een directieoverleg geweest tussen directie en CED-begeleiders rond het traject Sociale Competentie. Binnen de voorbereiding van de studie 2-daagse zijn de CED-begeleiders betrokken. Het doel van het overleg is het afstemmen van wederzijdse verwachtingen, het bespreken van de producten van de verschillende taakgroepen en het afstemmen van ontwikkelingen in het vernieuwingsproces. Daarnaast is (ervarings)-deskundigheid van de begeleiders ingezet. Zo nodig is er overleg geweest om vooruitkijkend thema’s te bespreken die dit traject in een breder perspectief plaatsen.

 

 

Jaarverslag 2004-2005

 

De taakgroepen
Voor het schooljaar 2004-2005 zijn de taakgroepen zo veel mogelijk met de afgesproken doelstellingen actief geweest. De samenstelling van sommige taakgroepen is op verzoek van de teamleden enigszins gewijzigd. Teamvergaderingen werden gebruikt om inhoudelijk de teamleden op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen van de verschillende taakgroepen.

Leerkrachtvaardigheden
Gezien het onderwerp waar de taakgroep zich mee bezig houdt is Ineke als afgevaardigde van de directie betrokken bij taakgroep. Volgend schooljaar wordt de cyclus geïmplementeerd. De vernieuwde cyclus kun je in je postvak verwachten. De cyclus zoals die dit schooljaar wordt gevolgd, wijkt af van de cyclus van de taakgroep en is van tijdelijke aard.

 

Brede School

Het Makkerproject wordt met name gedragen door de coördinatoren en Donna Schaap. De taak voor de taakgroep beperkt zich tot het geven van feedback op het project. Volgend jaar wordt het draaiboek gemaakt door IN-Holland studenten. Het Makkerhuis zal worden ontruimd. Het is overbodig geworden door de ingebruikname van het MPH. Vanuit de opleiding van de Makker wordt aandacht besteed aan het Makker zijn. Er hebben andere scholen interesse getoond in het Makkerproject. De Makkers hebben aangegeven met de leerkrachten te willen overleggen over leerlingen. Het idee is om driemaal per jaar een bijeenkomst te organiseren met de Makkers, leerkrachten en SMW over ‘probleemleerlingen’. Dit punt wordt nogmaals bekeken om te voorkomen dat de leerkrachten er veel tijd aan kwijt zijn. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om de afsluiting van het tweede blok bij te wonen.

 

Ouderbetrokkenheid

De taakgroep Ouderbetrokkenheid heeft zich gericht op mogelijkheden om ouders structureel meer bij (school)activiteiten te betrekken. Tijdens de teamtweedaagse november 2003  is onder andere het huisbezoek aan de orde gekomen. De taakgroep heeft deze punten verzameld en gegroepeerd. De uitkomst daarvan word je toegezonden per email. Op aanvraag is het op papier te verkrijgen bij Astrid. Aandachtspunt voor de komende tijd is de voorbereiding (aankondiging en inhoudelijk) van het huisbezoek. Vragen over dit onderwerp staan op het verslag. Je reactie dien je uiterlijk 5 maart in te dienen bij Janet. De taakgroep gaat op grond van de uitkomsten een protocol ontwikkelen. Een volgende keer komt dat aan de orde. Stoffel vertelt iets over het Vrouwenhuis Cleopatria. Het Vrouwenhuis gaat later dit jaar verhuizen naar Rijsoordstraat. In het Vrouwenhuis worden de moeders aangespoord (en sporen elkaar aan) om betrokken te zijn bij school.

 

Zorg

Specifiek heeft de taakgroep Zorg zich gericht op de invoering en implementatie van een methode ontwikkeling Sociale Competentie en een oriëntatie op een leerlingvolgsysteem hiervoor. Tevens stond het inrichten van de orthotheek met middelen op het gebied van signaleren en aanpak bij sociaal-emotionele problematiek centraal. Tijdens de teamtweedaagse er gesproken in de verschillende bouwen. Er wordt een formulier uitgedeeld met het onderwerp van de onderbouw, te weten stressvermindering. De taakgroep heeft verder aandacht besteed aan het vormgeven van de sociale competentie. Naar aanleiding van de tegenvallende uitwerkingsmogelijkheden van het onderzoek van het Kohnstamminstituut is de taakgroep op zoek gegaan naar een ander, naar de praktijk te vertalen meetinstrument. De Sociaal Competentie Observatie Lijst (SCOL) is een observatielijst die duidelijk, eenduidig en bruikbaar gebleken is. In de loop van het jaar krijg je meer informatie over de mogelijkheden en het gebruik. De taakgroep wil dat eerst alles helemaal gebruiksklaar is, voordat er mee gewerkt gaat worden. Dit om frustraties te voorkomen. Later meer informatie. Om de uitkomsten van de SCOL verder uit te kunnen werken, kijkt de taakgroep naar praktische mogelijkheden op het gebied van sociale competentie. Hinke heeft, voor de tijd dat zij een LIO-er heeft, de tijd gekregen om samen met Idelet de mogelijkheden op een rijtje te zetten, in overleg met Herman. Dit o.a. naar aanleiding van de ervaring die zij heeft opgedaan met haar eigen groep. Hinke en Idelet gaan in ieder geval een handboek ontwikkelen met lesideeen, gerangschikt op onderwerp. Mirjam H geeft aan dat er in haar BIG gesproken is over sociale competentie. Marieke heeft dit meegenomen en zou informatie hierover opzoeken. Idelet geeft via Herman door dat eraan gewerkt wordt.

 

De studiebijeenkomsten
Er wordt in het schooljaar 2004-2005 een studiedag en een studiemiddag georganiseerd. Deze bijeenkomsten zullen niet direct in relatie staan tot het onderdeel Sociale Competentie. Op indirecte wijze zullen verdiepingsonderwerpen aan de orde worden gesteld. Deze onderwerpen zijn een uitvloeisel van uitkomsten, behoeften en ontwikkelingsgebieden uit de verschillende taakgroepen.

 

De Begeleide intervisiegroepen
De intervisiegroepen zullen voor de variatie een herschikking krijgen. Er zullen 4 groepen zijn, waaronder een groep met klassen- en onderwijsassistenten.
Dit jaar zal de nadruk liggen op het zelfsturend laten zijn van deze groepen, zodat de begeleiding vnl. superviserend zal zijn.

 

Naar 2006

Ons streven tot 2006 is in steekwoorden genoemd bij de 33 thema's

 

 

Einde