De leerlingenmutaties op De Akker

 

Vanaf 1990 is er ontzettend veel verhuisd in de wijk.
Al vele jaren wordt ons onderwijs geplaagd door een schrikbarend aantal mutaties.

Er was sprake van een uitzonderlijke situatie die voor zover ons bekend op geen enkele school in Nederland voorkwam en duidelijk het gevolg is van de functie van onze wijk.

Een leerkracht bij ons op school zag dus niet het hele jaar dezelfde kinderen in de klas zitten.

Rond 2010 werd het rustiger met verhuizen. Kinderen blijven nu langer op school.

Ook omdat ze het naar hun zin hebben bij ons.

Toch zijn er nog regelmatig kinderen die verhuizen.


Er is een duidelijke tendens te zien: er komen veel jonge leerlingen, er gaan in de onderbouwgroepen ook veel leerlingen (weer) weg.

In de middenbouw vertrekken relatief veel leerlingen.
De “besten” vertrekken, de “zwakkeren” blijven…
De laatste tijd wordt het verloop iets minder, zoals u in de tabel hieronder kunt zien.


foto: De Akker, april 2010


TABEL 2 ; aantallen leerlingenmutaties op CBS De Akker

 

Leerlingen die bij ons binnenkwamen

Leerlingen die naar elders vertrokken

 

 

Schooljaar

Nieuw

Schiphol

Tussentijds

Groep 8

In=Uit   

Aantal 1 oktober

 

1987-1988

 

+20

 

 

 

168

1988-1989

 

+17

 

 

 

 

1989-1990

 

+12

-33

-20

 

177

1990-1991

+65

+38

-39

-18

 

202

1991-1992

+111

+40

-77

-21

 

212

1992-1993

+141

+56

-66

-25

 

255

1993-1994

+124

+46

-120  (3 SO)

-21

53

290

1994-1995

+81

+47

-84    (3 SO)

-22

23

278

1995-1996

+102

+18

-120  (3 SO)

-32

30

274

1996-1997

+88

+20

-101  (0 SO)

-30

24

266

1997-1998

+113

+56

-102  (3 SO)

-25

42

239

1998-1999

+109

+45

-117  (4 SO)

-19 (1 VSO)

47

231

1999-2000

+112

+48

-68    (5 SO)

-21

21

206

2000-2001

+60

+45

-72    (3 SO)

-22

30

231

2001-2002

+93

+24

-85   (12 SO)

-23 (2 VSO)

24

240

2002-2003

+54

+23

-53   (4 SO)

-20 (3 VSO)

16

224

2003-2004

+106

+28

-67   (6 SO)

-22

20

211

2004-2005

+85

+16

-69   (1 SO)

-17

20

232

2005-2006

+82

+8

-66   (7 SO)

-11

24

246
 2006-2007  +89  +9  -52   (4 SO)  -28  26 252
 2007-2008  +78  +0  -65   (2 SO)  -24  17 258
 2008-2009  +68  +0  -46   (4 SO)  -20  15 252
 2009-2010  +57  +5  -47   (2 SO)  -18  20 255
 2010-2011  +71  +5  -47   (6 SO)  -23  10 258
 2011-2012  +93  +13  -51   (3 SO)  -25  16 257
 2012-2013  +101  +10  -65   (4 SO)  -22  23 276
 2013-2014  + 91  +10  -51   (4 SO)  -16  12 282
 2014-2015  + 72  + 4  -45   (3 SO)  -27  5 295
 2015-2016  + 98  + 4 - 42   (4 SO)  -31  7 301
 2016-2017  + 66  + 0 - 44   (2 SO)  -39  10 309
 2017-2018  + 93  + 13 - 42   (6 SO)  -24  12 306
 2018-2019  + 66  + 8 - 45   (11 SO)  -22  6 323
 2019-2020  + 60  + 1 - 34   (10 SO) - 41  7 327
 2020-2021  + 80  + 2  -41   (4 SO)  -28  6 307
 2021-2022           292

 

2013-2014:

Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 91 nieuwe leerlingen op school en er gingen er 67 weg.

Er kwamen 73 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)

Van deze kleuters kwamen er 26 uit onze eigen 0-groepen, 2 van kinderdagverblijf Catalpa, 10 van huis, 7 uit het buitenland en 10 van een andere peuterspeelzaal en 18 van een andere basisschool.

In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 18 nieuwe leerlingen.

Van al deze nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar 12
Naast deze 12 vertrokken ook 16 kinderen van groep 8 en ook nog 39 kinderen uit andere groepen.
Wie kan rekenen komt op een "winst" van 24 kinderen.

Op de teldatum in oktober 2014 zien we deze groei bijna niet terug, omdat in de zomer alweer veel kinderen verhuisden.

Zie het schijfdiagram onderaan.

 

2014-2015:

Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 72 nieuwe leerlingen op school en er gingen er ook 72 weg.

Er kwamen  56 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)

Van deze kleuters kwamen er 27 uit onze eigen 0-groepen, 2 van kinderdagverblijf Catalpa, 1 van kinderdagverblijf Kiddoozz, 4 van andere kinderdagverblijven, 6 van huis, 1 uit het buitenland en 15 van een andere basisschool.

In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 16 nieuwe leerlingen, 13 van basisscholen uit de buurt en 3 uit het buitenland.

Van deze nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar 5
Naast deze 5 vertrokken ook 27 kinderen van groep 8, 3 uit groep 7, 3 gingen naar het S.O. en ook nog 34 kinderen uit andere groepen verhuisden.
Wie kan rekenen komt niet op "winst" of “verlies” voor de school.

Op de teldatum in oktober 2015 zien we wel een groei, omdat na de zomer alweer veel kinderen kwamen (en vertrokken).

Zie het schijfdiagram onderaan.

 

2015-2016:

Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 98 nieuwe leerlingen op school en er gingen er 73 weg.

Er kwamen  81 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)

Van deze kleuters kwamen er 49 uit onze eigen 0-groepen, geen een van kinderdagverblijf Catalpa, of van kinderdagverblijf Kiddoozz, 8 van andere kinderdagverblijven, 16 van huis, 2 uit het buitenland en 6 van een andere basisschool.

In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 17 nieuwe leerlingen, 15 van basisscholen in Nederland en 2 uit het buitenland.

Van deze nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar 7
Naast deze 7 vertrokken ook 31 kinderen van groep 8, 2 uit groep 7, 4 gingen naar het S.O. en ook nog 29 kinderen uit andere groepen verhuisden.
Wie kan rekenen komt op "winst" voor de school.

Op de teldatum in oktober 2016 zien we wel een groei, maar niet zo fors, omdat na de zomer alweer veel kinderen vertrokken.

 

2016-2017:
Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 66 nieuwe leerlingen op school en er gingen er 83 weg.
Er kwamen 50 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)
Van deze kleuters kwamen er 29 uit onze eigen 0-groepen, 2 van kinderdagverblijf Catalpa, of van kinderdagverblijf Kiddoozz, 4 van andere kinderdagverblijven,

9 van huis, 4 uit het buitenland en 2 van een andere basisschool.
In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 16 nieuwe leerlingen alle van basisscholen in Nederland en dus geen een uit het buitenland.
Van deze nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar weer 10
Naast deze 10 vertrokken ook 39 kinderen van groep 8 en 1 uit groep 7, 2 gingen naar het S.O. en ook nog 41 kinderen uit andere groepen verhuisden, waarvan 8 naar het buitenland.
Wie kan rekenen komt op "verlies" voor de school.
Op de teldatum in oktober 2017 zien we slechts een kleine afname van het aantal ten opzichte van 2016, omdat na de zomer alweer veel kinderen werden ingeschreven.

 

2017-2018:
Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 93 nieuwe leerlingen op school en er gingen er 66 weg.
Er kwamen 77 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)
Van deze kleuters kwamen er 40 uit onze eigen 0-groepen, 4 van kinderdagverblijf Smallsteps, 3 van kinderdagverblijf Kiddoozz, 5 van andere kinderdagverblijven,

9 van huis, 9 uit het buitenland en 7 van een andere basisschool.
In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 16 nieuwe leerlingen, 11 van basisscholen in Nederland en 4 uit het buitenland.
Van deze nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar weer 12
Naast deze 12 vertrokken ook 23 kinderen van groep 8 en 1 uit groep 7, 6 gingen naar het S.O. en ook nog 36 kinderen uit andere groepen verhuisden, waarvan 7 naar het buitenland.
Wie kan rekenen komt op "winst" voor de school.
Op de teldatum in oktober 2018 zien we een groei ten opzicht van 2017.

Zie hierboven.

 

2018-2019:
Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 66 nieuwe leerlingen op school en er gingen er 67 weg.
Er kwamen 53 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)
Van deze kleuters kwamen er 26 uit onze eigen 0-groepen, 2 van kinderdagverblijf Smallsteps, 2 van kinderdagverblijf Kiddoozz, 6 van andere kinderdagverblijven,

8 van huis, 5 uit het buitenland en 4 van een andere basisschool.
In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 13 nieuwe leerlingen, 10 van basisscholen in Nederland en 3 uit het buitenland.
Van deze nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar weer 6
Naast deze 6 vertrokken ook 22 kinderen van groep 8, 11 gingen naar het S.(B.) O. en ook nog 28 kinderen uit andere groepen verhuisden, waarvan 5 naar het buitenland.
Wie kan rekenen komt op "winst" voor de school.
Op de teldatum in oktober 2019 zien we een groei ten opzicht van 2018, mede door de forse instroom na de zomer.

Zie hierboven.

 

2019-2020:
Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 60 nieuwe leerlingen op school en er gingen er 75 weg.

Er kwamen 52 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)
Van deze kleuters kwamen er 26 uit onze eigen 0-groepen, 2 van kinderdagverblijf Smallsteps, 5 van kinderdagverblijf Kiddoozz, 5 van andere kinderdagverblijven, 8 van huis, 1 uit het buitenland en 5 van een andere basisschool.

In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 7 nieuwe leerlingen, 7 van basisscholen in Nederland en 0 uit het buitenland.
Van alle nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar weer 7

Naast deze 7 vertrokken ook 41 kinderen van groep 8, 10 gingen naar het S.(B.) O. en ook nog 16 kinderen uit andere groepen verhuisden, waarvan 8 naar het buitenland.

Wie kan rekenen komt op niet op een "winst" voor de school.
Op de teldatum in oktober 2020 zien we een krimp ten opzicht van 2019.

 

2020-2021:
Het laatste schooljaar is nu helemaal afgerond: er kwamen vorig jaar 80 nieuwe leerlingen op school en er gingen er 70 weg.

Er kwamen 62 nieuwe kleuters (groep 1 en 2)
Van deze kleuters kwamen er 34 uit onze eigen 0-groepen, 4 van Smallsteps, 3 van Kiddoozz en 4 van andere peuterspeelzalen; 9 leerlingen kwamen van huis en 2 uit het buitenland en 6 van een andere basisschool.

In de bovenbouw (groep 3 t/m 8) kwamen 18 nieuwe leerlingen, 16 van basisscholen in Nederland en 2 van een school uit de Antillen.
Van alle nieuwe kinderen vertrokken er binnen het jaar weer 6.

Naast deze 6 vertrokken ook 28 kinderen van groep 8, 4 gingen naar het S.(B.) O. en ook nog 37 kinderen uit andere groepen verhuisden, waarvan 7 naar het buitenland.

Wie kan rekenen komt op niet op een "winst" voor de school.
Op de teldatum in oktober 2021 zien we een krimp van 15 leerlingen ten opzicht van 2020. Zeker omdat rond de zomervakantie een flink aantal leerlingen is verhuisd.

 

 

Een in- of uitschrijving kost aan tewoordstaan, contacten en papierwerk de leerkracht, de IB-er, de directie en administratrice samen een uur of 2. Je blijft rekenen (en werken).

Verklaring van bovenstaande tabel:

Deze tabel laat zien hoeveel leerlingen op onze school steeds binnenkomen en vertrekken.
De kolom NIEUW geeft aan hoeveel nieuwe leerlingen er in dat schooljaar binnenstroomden, meestal verdeeld over groep 1 tot en met 8

De kolom SCHIPHOL geeft aan hoeveel van deze nieuwe leerlingen rechtstreeks uit het buitenland of van de Antillen kwamen en veelal geen Nederlands spraken.

Er kwamen dit schooljaar 2 neveninstromers in de onderbouw (hierboven al meegeteld), in de bovenbouw gaan deze leerlingen naar een schakelklas op een andere school.
De kolom TUSSENTIJDS geeft aan hoeveel leerlingen tussentijds vertrokken, meestal wegens een verhuizing.
De kolom GROEP 8 geeft aan hoeveel leerlingen daarnaast regulier uitstroomden naar het Voortgezet Onderwijs.
De kolom IN=UIT geeft aan hoeveel van de in dat jaar binnengekomen leerlingen in datzelfde jaar alweer vertrokken.
Over de kolommen Citotoets:
De kolom allen geeft het gemiddelde van alle leerlingen die dat jaar de Eindtoets maakten.
De kolom > 6 jaar geeft het gemiddelde van de leerlingen die 6 jaar of langer op onze school zaten.
In diverse overzichten komen verschillende getallen voor, omdat soms categorieën leerlingen dan weer wel en dan weer niet meetellen. Gaarne hanteren we met u de rekenmachine, nog veel beter lijkt het ons naar alle individuele resultaten en achtergronden te kijken. We hebben op school een lijst met alle individuele uitslagen sinds 1998. 
De Cito-output in groep 8 is meestal bedroevend wanneer deze met het landelijk gemiddelde wordt vergeleken. Er wordt echter nooit naar de input gekeken. In de jaren 1987-2006 kwamen ruim 600 leerlingen via Schiphol vanuit een buitenland onze school binnen ! (lijst met namen en data beschikbaar, zie bijlage 29 van het SchoolPlan). De opvangklas die we toen hadden is er nu niet meer.

Meer dan de helft (62%) van onze leerlingen zit korter dan drie jaar op onze school, we zijn soms meer een hotel dan een basisschool. In de middenbouw zitten te weinig leerlingen die bij ons in groep 1 begonnen zijn, dus van wat we investeren in de kleuterbouw, plukken we vaak niet zelf de vruchten bij de Cito-toets in groep 8.

 

 

 

De grafiek laat zien hoe lang de kinderen op onze school zitten
De peildatum is 1 oktober 2013
28 % zit korter dan 1 jaar op school
51 % zit korter dan 2 jaar op school
62 % zit korter dan 3 jaar op school
 

We zien een blijvende doorstroom van de schoolbevolking. Er komen veel peuters en kleuters binnen (en soms gaan ze snel weer weg); in de middenbouw zit steeds een heel andere groep kinderen dan waarmee we begonnen in de onderbouw. Op school werken we hard aan het niveau van de leerlingen, want we vinden met z'n allen dat we eruit moeten halen wat erin zit.

Dit verschijnsel hoort bij de wijk, of zoals een goede vriend het omschreef "het zit in de DNA van deze wijk".
 

De herkomst van de ouders van onze kinderen (geboorteland van de ouders):

 

 

 

 

 

 

van vorige jaren:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zien zeer forse verschuivingen binnen bovenstaande populaties. Wilt u daar meer over weten dan kunt u de statistieken vanaf 1992 opvragen.

 

Onze Cito-scores van meer dan 10 jaar:

 

Schooljaar

 

 

Aantal lln uit groep 8 vertrokken

Cito-score allen

Ongecorrigeerde 

score

 

Volgens Inspectie

Gecorrigeerde

Score

Schoolgroep

toelichting

wie deed mee

wie telt mee

Hoogste score

1998-1999

-20

521,0

 

 

20/20

539

1999-2000

-21

529

 

 

18/21

545

2000-2001

-22

523,1

 

 

18/22

538

2001-2002

-23 (2 VSO)

523,8

 

 

22/24

545

2002-2003

-20 (3 VSO)

529,3

 

 

18/20

548

2003-2004

-22

527,3

 

 

22/22

538

2004-2005

-17

527,5

 

 

16/18

539

2005-2006

-11

533,6

538,5

 

10/11

548

2006-2007

-28

523,1

526,3

 

26/28

542

2007-2008

-24

520,4

529,3

 

24/24 (niet 2 uit gr. 7)

537

2008-2009

-20

524,2

533,1

 

23/23 (incl. 3 uit gr. 7)

542

2009-2010

-18

520,9

530,7

 

19/19 (incl. 2 uit gr. 7) (

537

2010-2011

-23

527,6

534,6

 

22/23

543

2011-2012

-25

528,2

535,3

64

24/25

546

2012-2013

-22

523,6

533,8

60

22/22 (incl. 2 uit gr. 7)

538

2013-2014

-16

529,8

534,5

53

16/16

547

2014-2015

-27

534,0

538,7

50

27/27

550

2015-2016

-31

81,0

IEP 82,6

45

31/31

97

2016-2017

-39

82,9

IEP 86,1

39

39/39

100

2017-2018

-24

83,8

IEP 83,8

 34

23/24 (1 gr 7)

99

2018-2019

-22

87,9

IEP 87,9

 31

20/22

3 x 100

 2019-2020            

 

 

laatst bijgewerkt op woensdag 29 maart 2023