Verhalen uit de periode Rehobothschool
Van 1976 tot 1987 werkte ik op de Rehobothschool
Traktaties
Sinds ik zes of zeven jaren geleden diep getroffen werd door een
teleurgestelde blik van een jarige leerling die ik een handje kleffe chips
weigerde, neem ik elke traktatie aan. Daarbij speel ik het grootst mogelijke
enthousiasme dat ik op dat moment voor mezelf kan verantwoorden, in de
wetenschap dat dit ene kind zich daarop verheugd heeft. Alleen deze voorpret
doet alle klefheid, mierzoetheid of al het andere dat een traktatie tot een
verfijnde vorm van marteling kan maken even verdwijnen, omdat ze omgezet
dient te worden in echte pret. Voorpret die geen pret wordt, leidt tot
frustratie. Beter 10 plakjes cake onder in de prullenbak dan een geweigerd.
Er is een nog hogere vorm van opofferingsgezindheid, die is te vinden als
men juist datgene wat men totaal niet aanstaat na het
zo-zeg-lekker-ja-gejuich ook direct daadwerkelijk onder de ogen van de
jarige verslindt met een hemelse blik in de ogen. Dit laatste eis ik niet
altijd van mezelf; trouwens meestal lust ik het gewoon.
Rienus (mijn directeur op de Rehobothschool in Rotterdam-West waar ik 11
jaar werkte vanaf 1976 tot oktober 1987) weigert nooit wat hem aangeboden
wordt. Slechts zelden eet hij het ook op. Onder groot enthousiasme versiert
hij zijn bureau met cake, icecups, koekjes en spekken. Jarenlange ervaring
heeft hem intuďtief de voorkeur van zijn collegae duidelijk gemaakt en zo
krijgt ieder zijn deel van Rienus’ verzameling tijdens snelle bezoekjes aan
zijn kamertje.
De Pakistaanse familie Hayat die zich ook Mohammad en ook wel Kandun laat
noemen -altijd makkelijk als een van deze namen nog eens slecht bekend komt
te staan- trakteert altijd koffie als een van de kinderen jarig is. Een
originele traktatie met het nadeel dat na het zingen van "lang zal ze leven"
de koffie lauw wordt en na "drie violen en een trommel en een fluit" bijna
koud is. Zo komt de stoet binnen terwijl Rienus en ik het een en het ander
op een rijtje aan het zetten zijn. "Koffie meester ?"
"zo da’s lekker zeg". (Glunder)
"doe hier maar in". (Glans)
"en dan mag jij hier even grabbelen". (Engelenblik)
"Wat heb je gepakt?” (Glim)
Intussen geeft een van de paladijnen van de jarige een klein flesje
koffieroom aan Rienus. Hij schenkt er wat van bij zijn koffie en doet de
kroonkurk weer op het flesje. In een flits verstart zijn gezicht een moment,
waarna het feest voor de kinderen gewoon verder gaat. Echter niet voor
Rienus. Indachtig de darmstoornissen van Yvonne eerder die week spreekt hij
de bezwerende woorden: "It’s a little bit green inside”.
Die koffie konden we dus beter niet meer drinken…
Drie dagen later komt er weer koffie langs van Hayat, ja hoor, met hetzelfde
flesje!
Met Rienus Sakko in 1976/1987 mijn leermeester-directeur op de
Rehobothschool
Allemaal sinterklazen
Jorge zit in het vliegtuig. Ze gaan verhuizen.
Naar Nederland. Hij begrijpt het allemaal niet zo. Waarom? Kaapverdië is toch
goed?
Toch is het leuk. Eerst was hij bang voor het
lawaai van het vliegtuig. En omdat hij zo hoog ging. Nu is hij al gewend. Nog
even en dan landen ze op Schiphol. Zijn oren doen pijn. Ja, daar zijn ze er al.
Gelukkig. Dat duurt het lang voor ze uit het vliegtuig gaan. Dan door een hele
lange gang. En daar staat een man met een lange witte baard en een rode puntmuts
op. En een lange rode jas over een witte jurk. Daar komt een pikzwarte man in
hele gekke glimmende kleren naar Jorge.
Hij geeft hem een cadeautje. Hij pakt het uit:
een auto!
Dat is leuk. Nu lopen ze weer heel ver door
allerlei ingangen. Daar is weer zo'n witte baard-man. En weer een zwarte man. Ze
geven alle kinderen snoep. Jorge gaat naar zijn moeder en wijst naar de mannen:
"Zijn dat nou Nederlanders, mam?"
Jorge Alves; geland op 5 december, waar gebeurd
Daisy
en het eendje
"Hee, kijk een
jong eendje". Daisy trekt haar vader mee naar de waterkant. Daar zwemt een
eend met drie kleintjes op zoek naar eten.
Met grote happen eet
de moedereend het brood dat Daisy strooit.
Daisy probeert wat kleine stukjes bij de kleintjes te gooien,
maar de moeder pikt alles voor hun neus weg.
"Waarom geeft zij
de kleintjes toch
niks?"
"Die mogen zeker
nog geen brood".
De kleintjes
zoeken wel, maar ze zijn steeds te laat. "Pas op dat je er niet in valt hoor"
"Neee…".
De eend komt
steeds dichterbij. Zij is echt brutaal, en de kleintjes blijven dicht bij haar.
"Papa, durft u
er eentje te pakken?"
"Nou probeer het
zelf maar".
Daisy lacht. Ze
durft het niet, maar ze wil het wel. Ze zien er zo lief uit. En dan kan ze ook
wat brood aan zo’n kleintje voeren. Ze lokt de kleintjes de kant op.
"Kom dan, kom
dan". Ze houdt het brood voor de neus van moeder eend. Nog een paar stapjes dan
kan ze een van de kleintjes pakken. Snel gooit ze het brood neer en grijpt een
eendje. Maar dat is net te snel en glipt tussen haar vingers weg. Jammer.
Moedereend is nu een beetje geschrokken en gaat terug het water in. De kleintjes
zwemmen vlak tegen haar aan. Maar wat is dat nou? Ze begint er eentje te pikken
en te duwen.
"Papa, kijk
eens".
Daar komt
Daisy's vader met Franklyn, haar broertje aan zijn hand.
"Kijk dan".
De grote eend
duwt nu steeds weer het kleintje onder water en zij pikt hard op zijn kopje. Het
is echt heel zielig.
"Papa waarom
doen ze dat?"
"Ik weet het
niet. Komt dat nou zo ineens?"
"Nou ik
probeerde er een te pakken en toen gingen ze weer in het water en toen werd zij
boos op hem".
"Heb je hem
geplakt?"
"Nee, het lukte
niet helemaal".
"Heb je hem
aangeraakt?".
"Ja, hij sprong
uit mijn hand ".
Vader denkt na.
"Ik denk dat ik
het weet", zegt hij, "zij wil hem niet meer omdat je er aan gezeten. Hij ruikt
een beetje anders doordat je hem hebt aangeraakt".
Daisy schrikt.
Is het dan haar schuld dat dat eendje steeds ondergeduwd en gepikt wordt? Ze
wil graag wat doen om het arme diertje te helpen.
"Wanneer houdt
hij dan op?"
"Hij houdt niet
meer op. Hij wil hen nu niet meer en maakt hem dood"
O, wat erg.
Daisy wil helpen maar ze weet niet hoe.
"Wat kunnen we
nu doen?", vraagt ze.
"Heb je nog
brood?"
"Ja"
"Haal die moeder
dan weer hierheen dan kunnen we hem pakken". Daisy gooit wat kruimeltjes naar de
boze eend. Die gaat direct weer eten, en komt ook weer dichterbij. Een eendje
zwemt halfverdronken, ploeterend achter haar aan, alleen ietsje verder dan de andere
twee. Net als daarnet lokt ze de eend uit het water.
Haar vader kan
het eendje gemakkelijk pakken, want het kan bijna niet meer lopen. Verdrietig
kijkt Daisy naar het bolletje veren in de handen van haar vader.
"En wat doen we
nu?"
"Ja. Ik weet het
niet".
"Als je hem
loslaat….eh, daar". Daisy wijst in de verte. Daar is ook een singel.
"Dan gaat hij
dood"
"En als hij hier
blijft ook?"
Vader knikt.
"Het enige dat
we kunnen doen, is hem mee naar huis nemen"
" Echt ?"
"Ja, dan moet
jij maar voor hem zorgen"
Daisy kijkt naar
het poeletje dat nieuwsgierig om zich heen kijkt. Ja, dat wil ze wel.
"Ik zal even een
doos uit de auto halen, let jij dan op Franklyn en houd jij hem even vast?"
Oei, wel even
eng. Maar ze durft het wel. En ze moet het beestje toch helpen.
Even later
draagt Daisy de doos met het eendenkuikentje de trap op.
"Kijk eens ma"
"Wat is dat?"
"Een eendje"
"Wat moet je
daar nou mee?"
"Nou, we waren
in het Vroeselpark en toen pakte ik het en toen heeft de moeder het verstoten".
"Kan het nou bij
ons blijven?"
"Papa zegt van
wel. Over een paar weken kan hij weer terug. Dan kan hij voor zichzelf zorgen".
"Goed dan. Hou
hem wel in de doos. En kijk uit voor Suzy"
Suzy is de hond
die moet maar uit de buurt blijven.
"Ja, ma"
Even later
zitten ze met zijn vieren om de doos en kijken hoe het eendje brood met melk
eet. Vader heeft al wat grapjes gemaakt over het eendje. Dat het bijvoorbeeld
te laat is gekomen om met Pasen te kunnen eten. Daisy had hard "nou" geroepen en
haar neus een beetje opgehaald voor het grapje. Maar ze wist wel dat haar vader
het niet meende.
"Hoe zullen de
hem noemen?"
"Eh, even
denken... een eendenaam, eh… Donald Duck of, eh Kwik…Kwek..of Kwak”
"Weet jij nog
een eendenaam? "
"Ja, hoe heet
die grote vogel ook weer bij Sesamstraat?"
"Pino! Ja dat is
leuk!"
"Oké. We noemen
hem Pino"
"Goed eten hoor
dan word je een flinke eend"
"Maar waarom heb
je dat eendje eigenlijk gepakt?", Vraagt moeder
"Papa zei dat
het mocht", antwoordt Daisy.
"Ja?" Moeder
kijkt ongelovig naar vader.
Hij lacht een
beetje en zegt: "Ik weet wel dat je eendjes niet moet aanraken, maar Daisy vroeg
of ik er een wou pakken en toen heb ik uit een geintje gezegd dat ze dat zelf
maar moest doen, want ik wist zeker dat ze dat niet zouden durven. Maar ja, ze
durfde het wel…"
Het wordt stil.
Iedereen denkt na. Daisy denkt dat durven soms dom is. Maar ze wist niets van
verstoten en zo, dus ze kan er eigenlijk niets aan doen. En het eendje is best wel
leuk, daarom voelt ze ook bijna geen spijt.
Daisy van
Beveren 1984/1985
Geschreven 31
mei 1985
Sana heeft ruzie
Langzaam loopt samen na naar huis. Ze kijkt of de
meester nog langskomt op zijn fiets. Nee, ze ziet hem niet. O ja hij zei dat hij
een vergadering had. Daarom hoefde ze haar stoel niet op de bank te zetten. En
de meester had allemaal rare streepjes op het bord gezet die iets geheims
betekenden -een geheim van de juffrouws en meesters. Nou dan kan ze vandaag niet
achter de fiets naar huis rennen. Daarom loopt Sana langzaam. Ze klimt over de
tramrails op de Binnenweg. Die is al helemaal aan elkaar gelast. Vorige week
toen ze terugkwamen van gym hadden ze met de hele klas naar dat lassen staan
kijken. Je mocht niet naar het gloeiende ijzer kijken, want dat was slecht voor
je ogen. Als je het toch deed -stiekem heel even- en je deed je ogen dicht dan zag
je steeds nog dat lichtpuntje. Nu moet alleen het zand en asfalt nog onder de
rails aangebracht worden, dan is de Binnenweg klaar. Hé, daar rolt een bal,
recht op Sana af. Zonder erbij na te denken pakt ze de bal.
"Hé, geef hier”, dat is John die bij meester Lems
zit. Even een beetje plagen voor de grap denkt Sana. "Nee, ik heb hem gevonden",
zegt ze.
"Geef hier trut, dat is mijn bal".
Nou zeg, die is ook gauw boos.
"Ik ben geen trut".
"Geef die bal", John probeert de bal te pakken,
maar Sana stopt hem gauw achter haar rug.
"Hee, dat is mijn bal, geef hier".
Ja, ze zal hem wel geven maar nu nog niet. Hij
moet eerst even wachten. Moet hij maar niet boos worden en schelden. John komt
steeds dichterbij en zwaait met zijn handen naar Sana om haar bang te maken. Hij
wil zeker dat ze de bal laat vallen. Nee hoor. Snel loopt ze achteruit. Ze gaat
achter een paar stenen staan, zodat John niet dichterbij kan komen.
"Geef die bal hier"
"Nee".
"Wat is er?" Oh, daar is Janet. Sana denkt even
na, als ze nou ruzie met haar of niet? Ze weet het niet meer. Even afwachten wat
er nu gebeurt. John vertelt aan Janet dat Sana zijn bal afgepakt heeft. Janet
kijkt met haar hoofd een beetje schuin naar Sana en ziet de bal op haar rug. Het
is nu helemaal niet meer zo leuk om zo te plagen, zeker niet nu Janet het ziet.
"Ik heb hem gewoon even opgeraapt, hij lag hier",
zegt ze tegen Janet. Ineens rent John om de stenen heen en geeft Sana een harde
duw. Ze valt met haar knie op een van de stenen. Maar handen zijn helemaal vies
van het vallen. John rent weg met de bal. Even verderop blijft hij staan kijken.
Sana huilt. De tranen lopen over haar wangen. Die gemene John. Ze wilde helemaal
geen ruzie. Ze pakt met haar handen haar zere knie. Janet helpt haar overeind
dan ziet ze dat haar knie helemaal onder het bloed zit. Eerst blijft Sana nog
even staan huilen. Dan gaat ze maar naar huis. Ze loopt helemaal mank. Janet
brengt haar weg. Gelukkig is ze nu aardig. Als haar moeder haar knie heeft
verbonden is Sana de bal al vergeten. Ze ziet alleen nog het gemene gezicht van
John voor zich en ze denkt: "Morgen vertel ik het tegen de meester".
Sana el Haddad 1984/1985
Janet Bahadoer 1984/1985
John Fonseca 1985/1986
Geschreven 23 mei 1985
Een
slim plannetje
Edrol gaat zwemmen woensdagmiddag. Mehmet wil ook. Hij pakt zijn zwembroek en
handdoek in en vraagt een gulden aan zijn vader. Dan gaat hij met Edrol mee.
Edrol vertelt dat hij gisteren in het buurthuis geweest is om zijn naam te
zeggen. Een mevrouw heeft die opgeschreven. Mehmet heeft dat niet gedaan. Hij
wist niet dat dat moest. Toch hoopt hij dat hij mee mag.
Bij het buurthuis staan een heleboel kinderen met plastic zakken. Ook een grote
bus is er al. De mevrouw heeft het papier met de namen opgehangen. Mehmet leest.
Ja, daar staat Edrol erbij. Mehmet staat er niet op. Feridon staat er ook op.
Even kijken of die er is. Nee, hij is niet hier. Even buiten kijken bij de bus.
Nee, Mehmet ziet Feridon niet.
"Hier Edrol, kom eens".
Mehmet heeft een idee, een slim plannetje. Als Feridon er niet is…..
"Hee Edrol, Feridon is er niet". Mehmet praat zachtjes, dat de mevrouw het niet
hoort.
"Nee, Feridon zie ik niet", zegt Edrol.
"Dan zeg ik dat ik Feridon ben".
Edrol denkt even na, hij weet dat Mehmet mee wil, maar niet op de lijst staat
dan begrijpt hij het. Hij lacht, want hij vindt het leuk als Mehmet ook gaat
zwemmen. Want Edrol en Mehmet zijn vrienden; en ze doen bijna alles samen. Dan
begint de mevrouw de namen op te lezen. Een voor een mogen de kinderen de bus
ingaan als ze de mevrouw eerst een gulden hebben betaald.
" Edrol "
“Ja"
Edrol geeft een gulden en gaat de bus in.
Nog even wachten dan komt de naam van Feridon. "Feridon"
"Ja", zegt Mehmet.
Iemand die hem kent begint te lachen. Hij gaat naar de mevrouw. "Ben jij Feridon
?"
"Ja". Hij geeft de gulden. De mevrouw lacht. Iemand achter hem roept: "Mehmet".
De mevrouw roept nog eens hard. "Feridon", maar die is er gelukkig niet. Dan
lacht ze naar Mehmet en zegt: "Oké, Feridon, ga maar" Blij rent Mehmet naar
Edrol en gaat naast hem zitten. Ze lachen omdat het plannetje gelukt is. Samen
zwemmen ze heerlijk in het zwembad en duwen elkaar steeds onder water.
Mehmet 1985/1986
Edrol 1986/1987
Geschreven 23 januari 1986
Ken je de tafels
?
De meester zit achter zijn bureau en roept de kinderen om de beurt; ze moeten
tafels opzeggen. Elarbi vindt het niet leuk, als hij het niet weet wordt de
meester misschien boos.
"Elarbi"
Langzaam gaat de kleine jongen naar voren. De meester zegt eerst gemakkelijke
tafels. En dan komen de moeilijke. Gelukkig staat Mehmet vlak achter hem.
"3 × 4"
Mehmet zegt zachtjes: "12". De meester hoort het niet.
"Twaalf", zegt Elarbi.
"Zie je wel dat je het kan?" Ja, was dat maar waar, nu lijkt het wel alle tafels
uit zijn hoofd vallen zo spannend is het.
"8 × 5" Mehmet zegt weer voor.
"40". "Goed zo!" Dank je wel Mehmet denkt Elarbi.
"3 × 8". "Zak", zegt Mehmet.
"Zak". "Wat?", Vraagt de meester en hij draait zijn hoofd om naar Elarbi. "Zak",
zegt hij zachtjes, is dat dan fout? Mehmet zei het toch?
"Waarom zeg je zak? " Elarbi kijkt bang naar het bureau.
"Ik zei het voor de meester ".
Wat doet Mehmet nu?
De meester lacht even en zegt dan streng: "Zo zo, Elarbi, ben je aan het
papegaaien? Je moet zelf eens de tafels leren! Nu heeft Mehmet je flink te
pakken".
Elarbi begrijpt dat Mehmet hem gefopt heeft en is boos op hem. Waarom doet hij
dat? Hij kent toch alle tafels al?
Mehmet en Elarbi 1985/1986; naar een waar gebeurd verhaal van Mehmet bij Gerben,
Rehobothschool
Taalvaardig
De meeste kleuters die voor het eerst bij ons op school komen kennen weinig
Nederlands. Ze spreken thuis een andere taal met vader en moeder. Soms leren
oudere broertjes en zusjes de peuters al Nederlandse versjes, of tellen tot
tien. Een enkele kleuter heeft op die manier al zoveel lessen achter de rug, dat
de school weinig verrassingen te bieden heeft. Dit zijn echter uitzonderingen.
Meestal moet de nieuweling een speciale behandeling ondergaan om de autoriteit
van de juffrouw te leren kennen. Dit kan soms leiden tot de
kop-onder-de-kraan-methode bij hen die thuis slechts zichzelf als hoogste
autoriteit erkennen. Hier en daar wordt door een juf een varkentje geslacht.
Dat Maartje de Nederlandse taal en de situatie thuis aardig beheerste, bleek uit
haar eerste woordjes die zij tot een juf richtte: "Blijf godverdomme met je
poten van me af, ik ben geen sleeptouw". Uit deze zinsnede kon een verband
gelegd worden naar het beroep van haar oudere broers die werkzaam zijn in de
scheepvaart.
Een maand of zes later ging Maartje redelijk geciviliseerd van school, maar wel
omdat zij niet meer wilde overblijven. Nil volentibus arduum.
Einde
|