Het begin van De Makker

 

De volgende momenten zijn belangrijk in de ontwikkeling van het project:
november 2000 Dhr Sels neemt de "opdracht" van "de Akker" in ontvangst
29 november 2000 Eerste bijeenkomst van het Christelijk Sociaal Congres over onze opdracht
14 december 2000 Eerste vergadering Christelijk Sociaal Congres met "de Akker"
1 februari 2001 Tweede vergadering op "de Akker" afgelast
8 maart 2001 Eerste gesprek met de vier studenten van de projectgroep
13 maart 2001 Gesprek directie "de Akker" en managers Ichthus-Hogeschool.
De betreffende managers zijn D.A.M van der Kooij-Simons (CMV) en Dhr R. Roelfzema (Pabo)
13 maart 2001 Start Brede School-site
29 maart 2001 Tweede gesprek studenten - directie "de Akker":
-beperken: ga niet te breed
-ga uit van bestaande voorzieningen, onderzoek deze
-maak contact met de buurtpost
Het Christelijk Sociaal Congres heeft een soort startkapitaal toegezegd "de Akker" heeft aangegeven dit bedrag te verdubbelen.

 

Uit de 1e nieuwsbrief Maart 2001

Even voorstellen:
Wij zijn vier studenten van de Ichthus Hogeschool. Wij gaan ons dit jaar inzetten om met de hulp van derden het brede schoolproject op CBS de Akker in de Millinxbuurt meer gestalte te geven.
 

Persoonlijke informatie:
Ik ben Victor van Toer. Ik ben twintig jaar en zit in het derde jaar van de opleiding educatie op de Ichthus Hogeschool. Ik loop momenteel stage in groep acht op CBS De Akker in de Millinxbuurt. Ik ben lid geweest van het Ichthus PR-team, de feestcommissie van de pabo en de HMR. Ik doe aan dit project mee om zo ervaring in het werkveld op te doen en om de kinderen van de school te begeleiden naar een betere toekomst.

Ik ben Yvette Arijjansen, 20 jaar, wonend in Rotterdam.Ik ben 3e jaars PABO student aan de Ichthus Hogeschool. Al drie jaar loop ik stage op basisscholen in Rotterdam
Binnen de Ichthus organiseer ik samen met medestudenten o.a. feesten voor de
studenten en help ik bij bijeenkomsten voor docenten. Daarnaast heb ik lange tijd PR- werk verricht. Mede door mijn ervaringen met het organiseren van activiteiten, de promotie
daarvan en het werken met kinderen ben ik geinteresseerd geraakt
voor het Brede School Project.

Ik ben Hannah Kleingeld, ben 20 jaar en zit in het tweede jaar van de opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming. Ik ben erg enthousiast over het project wat we gaan opzetten omdat dit een leuke kans is om ervaring op te doen in de praktijk en het project hopelijk kan bijdragen tot betere kansen voor kinderen van basisschool "De Akker".

Ik Jeroen de Ruiter (22). Ik ben tweedejaars student Cultureel Maatschappelijke Vorming (CMV) aan de Ichthus Hogeschool te Rotterdam. Ik heb al wat projecten gedaan die gerelateerd zijn aan Brede School, zoals Verlengde Schooldag, begeleiding in een jongerencentrum waar ik vaardigheden heb geleerd die een meerwaarde aan dit project kunnen zijn. Hopelijk voegt het nog een aantal goede kwaliteiten aan mijn capaciteiten toe.

Presentatie:
Het plan voor de uitvoering van dit project zal gepresenteerd worden op de Ichthus Hogeschool. Aanvullende informatie zal nog volgen.

Wat we gaan doen:
Tot nu toe hebben wij ons georiënteerd op de opdracht. Wij zullen U zoveel mogelijk op de hoogte houden van onze vorderingen bij dit project. Wij hopen dat U hierbij een beeld van ons hebt gekregen en dat U weet waarvoor we staan.
De komende weken gaan we ons verdiepen in de wensen en ideeen van de mensen uit de omgeving. Een plan van aanpak maken, contact zoeken met bondgenoten en een conceptplan ontwikkelen.
Met vriendelijke Groet,

Victor van Toer en Yvette Arijjansen (Pabostudenten, derdejaars Ichthus)
Jeroen de Ruiter en Hannah Kleingeld (CMV-studenten, Ichthus)

Uit de 2e nieuwsbrief  April 2001
Het is al weer de tweede keer dat wij U middels dit medium op de hoogte stellen van de vorderingen van het brede school project op CBS ‘De Akker’ in de Millinxbuurt.

Wij willen U danken voor al de positieve reacties. Zij waren voor ons een extra motiverende factor.

De datum voor de presentatie van het plan staat inmiddels vast.
De presentatie zal plaatsvinden op 14 mei 2001 vanaf halfvijf. De locatie zal de Ichthus Hogeschool op de Kop van Zuid zijn. Verder gegevens hoort U later

Vorderingen:
* We doen onderzoek naar de al bestaande activiteiten en de wensen en belangen van diverse betrokken partijen.
* Het plan van aanpak begint steeds meer vorm te krijgen, we hebben doelstellingen opgesteld en we zijn aan het kijken hoe deze bereikt kunnen worden, en hoe dit vorm gegeven wordt in de praktijk.
* We hebben zeer verhelderende gesprekken gehad met Dhr. Ton Sels van het Christelijk sociaal congres, Jan de Vries van de Ichthus Hogeschool, Piet Elenbaas van de SKVR en natuurlijk met de Stoffel Boot, directeur van ‘De Akker’.
* We zoeken contact met het Albeda college en Sport en Recreatie Rotterdam om te kijken wat hun aandeel in het project zal zijn.

We zijn zeer gemotiveerd en we zullen er alles aan doen om dit project op een zo goed mogelijke manier te laten slagen. Het is zo belangrijk voor de kinderen dat er een goede basis gelegd wordt. Kinderen van nu zijn de volwassenen voor later. Achterstanden in de ontwikkeling van een kind mogen niet te wijten zijn aan maatschappelijke, sociale of culturele misstanden in de samenleving.
Daarom is het van belang niet uit het oog te verliezen dat de voornaamste doelstelling van dit project het welzijn van de kinderen betreft.
We zullen klein beginnen met een kleine groep kinderen op één dag in de week. Wel wordt het project opgezet met mogelijkheden tot groei.

Wij hopen U hierbij voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd.
Voor vragen, suggesties en opmerkingen zijn wij altijd bereikbaar.
Met vriendelijke groet,

Jeroen de Ruiter, Victor van Toer, Hannah Kleingeld, Yvette Arijjansen

Betrokkenen bij de Brede School:
-MMM
-theatertje
-SKVR
-Sport en Recreatie Rotterdam
-computers/Albedacollege
-enz
-zoek buddies
-zoek professionele activiteitenbegeleiders
-nieuwsbrief

 

september 2001 Plan "de Makker" is klaar
De Pabo heeft een ander pand gehuurd aan het Mijnsherenplein

oktober 2001 Voorbereiden en buddies zoeken

november 2001 Echt aan de slag !

 

Uit de vijfde nieuwsbrief:

januari 2002
 

 

 

Beste geïnteresseerden bondgenoten en betrokkenen,

Sinds de laatste nieuwsbrief is er een hoop veranderd.
Ten eerste is de coördinatie van het project "de Makker" overgenomen door Anja van der Sluijs en Petra van Roon. Victor van Toer zal betrokken blijven bij het project. Onze plannen zijn om het nu lopende project, schooljaar 2001-2002, voort te zetten. Tevens willen wij voor het nieuwe schooljaar, 2002-2003, een nieuw project opzetten voor groep 7 en het bestaande project voor groep 6 verbeteren en voortzetten.
Ten tweede is de uitvoering van het project “Makker” inmiddels van start gegaan en de eerste fase “kunsteducatie” is inmiddels met succes afgerond. Om de leuke resultaten van de kinderen aan u te laten zien zal er op donderdag 7 maart 2002 een presentatie gehouden worden. In deze presentatie zullen wij ons officieel voorstellen en plannen voor de toekomst kenbaar maken, er zal ook de mogelijkheid zijn om vragen te stellen. Vanaf 16.45 uur bent u welkom en om 17.00 uur gaat de presentatie van start. De plaats nader bekend gemaakt.

Wij hopen u te zien bij de presentatie. Een officiële uitnodiging zult u spoedig ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Petra van Roon & Anja van der Sluijs

 

Het Makkerproject in 2002-2003

 

Het Makkerproject is een project in het kader van Brede school.
De activiteiten worden dit jaar georganiseerd en gecoördineerd (in opdracht van de CBS de Akker) door 3 studenten van de Inholland Hogeschool te Rotterdam. namelijk:

Kim Yen Quach

Alice Peperkamp

Arie Versteeg

 

De Inholland Hogeschool te Rotterdam organiseert dus in samenwerking met de basisschool de naschoolse activiteiten.

Sinds dit schooljaar is daar ook nog mevr. Donna Schaap bijgekomen, zij is  uitvoeringsfunctionaris OKZ van de stichting Charlois Welzijn. Tevens is ze het aanspreekpunt voor de coördinatoren. Volgend schooljaar zal zij de leiding van het project overnemen van de coördinatoren. 

 

Het Makkerproject wordt gefinancierd door het Christelijk sociaal congres te Rotterdam. Zij hebben het project tevens verzekerd tegen ongevallen en schade.

(Verantwoordelijke namens het christelijk sociaal congres is dhr. Ton Sels)

De coördinatoren zorgen dat er partners/ organisaties worden gevonden om de activiteiten voor de kinderen te verzorgen. Hierbij kan je denken aan het SKVR, Buurthuis Oleander, Sport en Recreatie Rotterdam. Deze organisaties bieden alleen een product aan en zijn dus niet betrokken bij de verder organisatie van het Makkerproject. 

Tijdens de activiteiten worden de kinderen begeleid door studenten van de Inholland Hogeschool, zogenaamde “Makkers”. Dit jaar zijn dat er 12 (zij worden weer aangestuurd door de 3 coördinatoren)

Deze Makkers hebben ieder 3 a 4 kinderen op zich die ze begeleiden tijdens de activiteit. De makkers ondersteunen dus ook de leraar die zijn diensten aanbiedt. Ze proberen een band met de kinderen op te bouwen en vandaar dat ze “makkers” genoemd worden, nl makkers van de kinderen.

 

Foto van Makkeractiviteit SKVR januari 2003

 

Doelgroep brede school activiteiten:
Elk schooljaar worden er in 3 blokken van 8 weken activiteiten voor de kinderen georganiseerd voor groep 6 en 7 van de CBS de Akker. De kinderen nemen vrijwillig deel aan de activiteiten.

 

Groep 6 bestaat naar verwachting uit 20 leerlingen. Deze klas zal in 4 groepen verdeeld worden a 5 kinderen. Bij de fase kunst neemt de hele klas gezamenlijk deel aan de activiteit. De kinderen zullen in kleine groepjes gaan werken. Bij de fasen ICT en sport zal de klas in tweeën gedeeld worden, dit houdt in 2 groepen per les. Na afronding van de activiteit na 8 weken zullen de groepen ruilen.

 

Groep 7 bestaat naar verwachting uit 24 leerlingen. Deze zal in 6 groepen verdeeld worden a 4 leerlingen. Bij de fase theater zal de klas in zijn geheel deelnemen. Bij de fasen ICT en muziek (eventueel de drumles) zal de klas weer in tweeën gedeeld worden. Dit houdt in 3 groepen per les. 

 

Probleemstelling

De leerlingen van basisschool “de Akker” hebben doorgaans na schooltijd geen leuke/ zinvolle vrijetijdsbesteding. Ze hangen rond op straat of zitten voor de televisie. Het makkerproject wil de kinderen na schooltijd een recreatieve en educatieve vrijetijdsbesteding aanbieden. 

 

Doelstellingen op korte termijn van het project

In het project worden er naar een aantal algemene doelstellingen van het onderwijs toegewerkt:

-         De creativiteitsontwikkeling

-         Het bevorderen van het taalgebruik

-         De zelfstandigheid en sociale redzaamheid

 

Aan de hand van het beleidsplan wordt het project in samenwerking met De Akker en bondgenoten uitgevoerd. 

 

-     Het saamhorigheidsgevoel tussen de leerlingen is versterkt

Door middel van werken in groepjes en opdrachten waarin het noodzakelijk is dat er samengewerkt wordt en gebruik wordt gemaakt van elkaars kwaliteiten willen we de sociale competentie vergroten.

-     De zelfredzaamheid en zelfstandigheid van het kind is vergroot.

Deze doelstelling wordt bereikt door de kinderen individuele opdrachten te geven waarbij ze zelf een stukje het programma mogen invullen, eigen inbreng wordt verwacht en gestimuleerd.

-     Het Nederlandse taalgebruik en toepassing ervan is verbeterd bij het kind

Doordat de kinderen van verschillende nationaliteiten bij elkaar in groepjes worden ingedeeld kunnen ze alleen in het Nederlands met elkaar communiceren. Ze zullen ook “genoodzaakt” zijn om dit te doen doordat ze veel zullen samenwerken.

-     Verbreding kennis en vaardigheden van de deelnemers op het gebied van ICT

De leerlingen krijgen 8 weken lang een afwisselend programma van een ervaren docent waarin ze leren hoe verschillende programma’s op de computer werken.

-     De deelnemers hebben meer geleerd over hun eigen gevoelswaarde en de eigenwaarde is versterkt.

De deelnemers gaan expressief werken vanuit hun eigen fantasieën zonder beperkingen.

-     Het streven is dat alle leerlingen van groep 6 & 7 deelnemen aan alle activiteiten gedurende het gehele project.

-     Door middel van tussentijdse evaluatie met coördinators, buddy’s en uitvoerders worden eventuele problemen opgelost en programma en begeleiding bijgestuurd.

 

Wij vinden dat drumlessen een goede invulling zouden kunnen geven aan de doelstellingen van het Makkerproject. 

Onze vraag:

 

,,Iemand die bedreven is met drummen( brazzband) en vaardigheden heeft om les te geven aan de kinderen van groep 7 van de CBS de Akker.

 

·        Doelstellingen die wij in gedachte hebben

-         De kinderen leren de basisvaardigheden van drums van een Brassband (leren kennismaken)

-         De kinderen leren wat ritme is

-         De kinderen leren op elkaar in te spelen

-         Ze leren in groepsverband naar elkaar te luisteren.


Het is de bedoeling dat het kennismakingslessen zijn met drummen en dat het dus niet permanent is (dus niet het opzetten van een permanente brazzband).

Verder zouden we graag willen dat er naar een bepaald doel wordt toegewerkt, daarbij denken we een optreden met de groep van 12 leerlingen voor hun ouders aan het einde van de fase. Zodat de kinderen kunnen zien bijvoorbeeld wat ze bereikt hebben en de ouders ook meer betrokken raken met het project.

De groep waaraan de docent les moet geven bestaat uit maximaal 12 kinderen per fase. Zo zullen na fase 2 en 3 alle 24 kinderen van groep 7 hebben kennisgemaakt met drummen. Elke bijeenkomst wordt de docent/ drumlesgever geassisteerd door 3 studenten van de In holland Hogeschool, de zogenaamde “Makkers”. Waarschijnlijk zal dat bij het drummen voornamelijk neerkomen op het verzorgen van het voorprogramma (drinken klaarzetten) en het meehelpen klaarzetten van andere spullen, het orde houden en het verzorgen van einde van het programma voor zover die gehouden wordt. Het zou goed zijn als de Makkers van te voren met de docent van drummen kennismaken en dat ze samen elkaars verwachtingen/ taken doornemen.

 

Data:

Ø      Fase 2. 

Op elke dinsdag middag (15.45/16.00 tot 17.00) van de volgende data:

De ene groep van groep 7 doet de activiteit ICT (computeren) en de andere helpt hopelijk drummen.

Eigenlijk zou de fase 2 uit 8 weken bestaan, maar door en werkweek voor groep 7 in de eerste week worden dat er 7.

 

Les 1. 21 januari

Les 2. 28 januari

Les 3.   4 februari

Les 4.  11 februari

Les 5.  18 februari

25 februari hebben de kinderen vakantie.

Les 6. 4 maart

Les 7. 11 maart.

 

Ø      Fase 3. 

Les 1.  20 Maart

Les 2.  27 Maart

Les 3.  3  April

Les 4.  10 April

Les 5.  17 April

Les 6. 24 April

1 mei en 8 mei hebben de kinderen vakantie.

Les 7.  15 Mei

Les 8 .  22 Mei.

 

Ø      Locatie activiteit: De kleine gymzaal in de CBS de Akker.

 

Hoe zou zo 'n middag eruit kunnen zien?

 

Nadat de schoollessen om 15.30 zijn afgelopen, zullen de kinderen door de Makkers worden opgehaald bij het lokaal en lopen ze naar het gymzaaltje toe.
De kinderen krijgen ze wat water/ limonade en een koekje. De makkers verzorgen dat het voorprogramma (klein spelletje). Rond een uur of 15.45 komt de docent drummen en worden de spullen gepakt (trommels) en begint de les rond 16.00. rond een uur of 16.50 eindigt de les en sluiten de Makkers de activiteit af en wordt er opgeruimd. (rond 17.00 gaan de kinderen naar huis)

De Makkers evalueren de activiteit na afloop (eventueel met de docent)

 

Gegevens van de directe betrokkenen:

 

- Coördinatoren Makker project

Arie Versteeg 

Tel: 010 – 59 20 914

Mobiel: 06 – 44 70 64 59

Email: arievee@hotmail.com

 

Kim Yen Quach  

Tel: 06 - 51 76 42 61

Email: agony_kyq@yahoo.com

 

Alice Peperkamp

Tel: 06 - 11 18 78 31

Email: apeperkamp@hotmail.com

 

- Uitvoeringsfunctionaris OKZ van de st. Charlois Welzijn
Donna Schaap

Tel: 06 – 19 01 04 70

Email: Donna.schaap@charlois-welzijn.nl

 

- Directeur CBS de Akker

Stoffel Boot

Tel: 010 - 48 44 68 7

 

- christelijk sociaal congres (o.a. financieel verantwoordelijk)

 dhr. Ton Sels
Tel: 010 – 20 52 4 434

Mobiel: 06 – 51 44 10 05

Email: Rotterdam@sels.nl of   Info@sels.nl

 

 

Achtergronden Makkerproject (november 2007)

CBS De Akker in Deelgemeente Charlois werkt binnen de Brede School met het Makkerproject. Directeur Stoffel Boot vertelt er over: “Wij wilden onze leerlingen een alternatief geven voor het eeuwige televisiekijken en het rondhangen op straat.  Een aantal studenten van de Rotterdamse INHOLLAND Hogeschool heeft in 2000 een project voor ons ontwikkeld: De Makker. Het makkerproject biedt de kinderen na schooltijd een recreatieve en educatieve vrijetijdsbesteding onder begeleiding van een ‘makker’. Jonge volwassenen – dat zijn momenteel studenten van het Albeda College– proberen een band met de kinderen van school op te bouwen en ondersteunen ook de vakdocent die de activiteit geeft".

We zijn het eerste jaar (2001-2002) begonnen in groep 6 en hebben dat een jaar later uitgebreid met groep 7. Inmiddels doen ook de kinderen uit groep 8 al voor het vierde jaar mee. Er worden kleine groepjes gevormd van 3 à 4 kinderen en die groepjes krijgen hun eigen Makker.” De opkomst is iedere week bijna 100%. De kinderen zijn al helemaal gewend aan De Makker.

 

 

 

2007-2008

Er worden nu meer dan 8 uren gevuld voor verschillende groepen

Op dinsdag

Op woensdag

Op donderdag

Club (Hatice)

Huisje, boompje beestje (Saskia)

Sport (S&R)

Technica10 (Marie France)

 

Koken (kok Ed)

Theater (Thijs)

 

Computerles (Jeannette, Özlem)

   

Kleutergym (groep 2)

Er worden verschillende sport- en spelactiviteiten geboden. Zo kunnen de kinderen onder andere leren omgaan met de computer en Internet, maar ook leren break-dancen in een vorige serie lessen. Bij Theater & Spel kropen de kinderen in de huid van een ander en bij de Metamorfose konden ze langzaam maar zeker veranderen in hun eigen idool, de foto's daarvan hingen jaren aan de achtergevel van de school.
 
Bij de activiteit Kunst in uitvoering was de kunstenaar Bob Richters betrokken (2004-2005). Hij is enthousiast over het effect van het schilderen op de kinderen. Richters: “Het is heel leuk om te zien dat de kinderen na een drukke schooldag toch met rust in hun hoofd weer naar huis gaan. Na een hele schooldag zijn de kinderen vaak onrustig wanneer ze binnenkomen. Ik laat ze eerst even zitten, drink en praat wat met ze. Je merkt wel dat de kinderen graag snel aan de slag gaan en nadat ze zich in hun witte schorten hebben gehesen, kunnen ze dan ook beginnen.”
 
Er wordt geconcentreerd gewerkt. Met de tong uit de mond schilderen de kinderen met acrylverf op doeken van 50 x 50 cm. Honden, vazen met bloemen, Winnie de Pooh, iedereen doet z’n best er een mooi kunstwerk van te maken. Spelenderwijs vertelt Richters af en toe iets over schildertechnieken: “Ik vind het niet nodig om ze op een schoolse manier vol te stoppen met allerlei weetjes over schilderen, al doende kan ik wel wat informatie kwijt en wanneer ze er om vragen kan ik ze natuurlijk wel het een en ander vertellen. De kinderen zijn zo enthousiast. De twee meidenmakkers die als begeleider van de 8 kinderen meekomen zorgen ervoor dat alles soepel verloopt. Na een uurtje schilderen is iedereen tevreden.”
 
Twee studenten van de INHOLLAND Hogeschool te Rotterdam organiseren en coördineren in samenwerking met de basisschool de naschoolse activiteiten. Zij heten de coördinatoren. Sinds 2003 is daar Donna Schaap bijgekomen die eind 2004 werd opgevolgd door Monique Strijk. Als uitvoeringsfunctionaris OKZ van de stichting Charlois Welzijn waren zij tevens het aanspreekpunt voor de coördinatoren. Dit schooljaar heeft Maartje Schepel zij de leiding van het project overgenomen; zij organiseert alle activiteiten samen met de Taakgroep Brede School van CBS De Akker. Ze neemt de blauwdruk van het project mee van onze Millinxbuurt naar de andere scholen van OKZ Charlois.
 
De coördinatoren zorgen dat er partners/organisaties worden gevonden om de activiteiten voor de kinderen te verzorgen. Hierbij kan gedacht worden aan het SKVR, buurthuizen en Sport en Recreatie Rotterdam of freelance vakdocenten. Deze organisaties bieden alleen een product aan en zijn dus niet betrokken bij de verder organisatie van het Makkerproject. De kinderen nemen vrijwillig deel aan de activiteiten. In het project worden er naar een aantal algemene doelstellingen van het onderwijs toegewerkt: creativiteitsontwikkeling, het bevorderen van het taalgebruik, het vergroten van de zelfstandigheid en de sociale redzaamheid.

Voor een volledige beschrijving van het project is een boekwerkje ontwikkeld dat dinsdagavond 14 juni 2005 is aangeboden aan de wethouder van onderwijs, Leonard Geluk. Het Makkerproject was namelijk genomineerd voor een Rotterdams Oskar en won daar een eervolle tweede prijs. Geweldig !

U kunt dit boekwerkje hier downloaden:  Het Makkerproject, projectplan 2005-2006 (+ 3 Mb)

Hieronder treft u een beschrijving en evaluatie van De Makker 2004-2005

Dit hoofdstuk is samengesteld uit rapporten die zijn geschreven door de coördinatoren van 2003-2004
Anamaria Cruz
&
Jeroen Toonen

§ 1 Hoe is het project ontstaan?
De basisschool De Akker, in de Millinxbuurt te Rotterdam, liep al geruime tijd met de vraag naar naschoolse activiteiten, die voor kinderen de mogelijkheid tot verdere ontplooiing zouden moeten bieden. 
De school was zelf niet in staat om dit te realiseren. In november 2002 was er tijdens een bijeenkomst van het Christelijk Sociaal Congres een workshop, waar deelnemers de opdracht kregen om een naschoolse activiteit op te zetten. Tijdens deze bijeenkomst is een plan uiteengezet dat de studenten van de Hogeschool INHOLLAND verder hebben uitgewerkt. In een samenwerkingsverband tussen CMV en PABO studenten, werd een beleidsplan ontwikkeld in het kader van de Brede School. Hieruit voort kwam “het Makkerproject”.

§ 2 Doel van het Makkerproject
Het doel van het Makkerproject is de ontwikkelingskansen van kinderen vergroten. Middels een aanbod van educatieve en recreatieve naschoolse activiteiten, kunnen de kinderen zich ook buiten school verder ontplooien. Doelgroep van het Makkerproject vormen de kinderen van groep 6, 7 en 8 van basisschool de Akker. (Leeftijd globaal 9 t/m 12 jaar) De leerlingen van deze school zijn voor 90% allochtoon. Een quote uit het vorige projectplan: “De buurt wordt bestempeld als een probleembuurt: verpaupering, criminaliteit, allerlei vormen van overlast en een concentratie van (allochtone) bewoners met sociale problemen en weinig kansen en mogelijkheden.” Door ingrijpende renovatie van de oude woningen, de bouw van het Millinxparkhuis en meer blauw op straat is de wijk op de goede weg.

§ 3 Doelstellingen
Het makkerproject is ontstaan in het kader van de Brede School. Het werken aan sociale competenties staat centraal binnen Brede School. Door de komst van het Millinxparkhuis (een ‘ouder&kindercentrum’) waarin o.a. een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal en vrouwenhuis zijn gevestigd) komen verschillende activiteiten en initiatieven die in het licht van de Brede School staan samen, waaronder ook het Makkerproject. 

Het Makkerproject bevindt zich nu in haar derde jaar en heeft haar doelstellingen steeds bijgesteld. De twee voorafgaande jaren werd er veel tijd gestoken in het draaiende houden van het project, zoals het boeken van ruimtes voor de activiteiten en waren er nog geen faciliteiten waar op kon worden teruggevallen, zoals een werkruimte voor de coördinatoren die met de komst van het Millinxparkhuis wel is gerealiseerd. Met de geschetste situatie rondom de aangeboden faciliteiten in het Millinxparkhuis, is het voortbestaan van het Makkerproject niet langer de belangrijkste doelstelling. 

Een ander doelstelling is een band creëren tussen de Makkers en de kinderen om op deze manier aan de sociale competenties te werken van ieder individu. 

Zoals boven genoemd is het hoofddoel van het project het vergroten van de ontwikkelingskansen van de kinderen. Om dit hoofddoel te kunnen behalen zijn een aantal subdoelen vooropgesteld namelijk;
- Het versterken van de sociale competenties, 
- Het vergroten van de creativiteitsontwikkeling,
- Het uitbreiden en versterken van het netwerk van partners,
- Het vergroten van het activiteitenaanbod,
- Het uitbreiden van het project richting andere scholen,
- Het verkorten van de communicatielijnen tussen de partners.
Prioriteit heeft: het versterken van de sociale competenties. Met dit leerdoel hopen we de kinderen een stap dichten te brengen tot het verder vergroten van hun ontwikkelingskansen. 

§ 3.1 De sociale competenties binnen het Makkerproject
Competentie 1: het kunnen communiceren met anderen
Praktijkvoorbeeld: het Makkerproject herbergt vele nationaliteiten, waarbij er kinderen zijn met een taalachterstand, tijdens de activiteiten wordt dan ook gewerkt aan het wegwerken van achterstanden in de taal. Als de kinderen zich beter kunnen uiten, groeit het zelfvertrouwen en kunnen zij terugvallen op een grotere woordenschat dan voorheen.

Competentie 2: het kunnen samenwerken met andere kinderen
Praktijkvoorbeeld: de kinderen leren in het Makkerproject samen te werken met andere kinderen. Spelen in een groepsverband is erg belangrijk, dit stimuleert de teamspirit hetgeen gelijk staat aan een goede samenwerking. Tijdens de activiteit Sport&Spel leren de kinderen op een spelende wijs met elkaar samen te werken. Ze moeten bij voetbal de bal overspelen om een doelpunt te maken. Met de activiteit het Kinder-Kook-Café moeten de kinderen samenwerken om tot een mooi eindresultaat te komen, bijvoorbeeld een kwarktaart. Lukt het de kinderen ook daadwerkelijk een goed eindresultaat voor elkaar te krijgen, zal het hen ook meer zelfvertrouwen geven, een volgende samenwerking weer tot een goed einde te laten brengen.

Competentie 3: het in een groepsverband kunnen werken
Praktijkvoorbeeld: het in groepsverband werken is een belangrijk aspect binnen het Makkerproject. Er bevinden zich binnen één activiteit dan ook 3 of 4 groepen. Het is dus voor het project heel belangrijk dat de kinderen in een groepsverband kunnen werken. De rol van de Makkers is om te zorgen dat er ook een groepsband ontstaat binnen het groepje. 

Competentie 4: het zich te kunnen verplaatsen in een ander
Praktijkvoorbeeld: de kinderen bepalen zelf welke van de aangeboden activiteiten zij het volgende blok gaan doen. Tijdens een gesprek met de Makker geven de kinderen aan welke activiteit het volgende blok gaat worden. Maar eerst moet overeenstemming worden bereikt, hier komt ook het inlevingsvermogen van de kinderen ter sprake. 
Omdat sommige kinderen van het groepje de populaire activiteit die dan op tafel ligt voor de tweede keer zouden moeten gaan doen, zal er bij de andere kinderen een lichtje moeten gaan branden dat er beter een andere activiteit gekozen kan worden, omdat ze zich kunnen voorstellen dat het niet leuk is om twee keer dezelfde activiteit te doen.

Competentie 5: het initiatief durven te nemen
Praktijkvoorbeeld: het nemen van initiatief door een kind komt veelvuldig voor in het Makkerproject. Het Kinder-Kook-Café heeft als onderdeel een naam te verzinnen voor het restaurant en deze op te schrijven op een vel karton. Voor het verzinnen van de naam is na een tijdje overeenstemming bereikt, maar nu moet het nog op papier komen. Eén van de kinderen nam het initiatief de naam op te schrijven op het karton en werd door de andere kinderen gestimuleerd daarmee verder te gaan. Hierdoor krijgt het kind meer zelfvertrouwen door te gaan met het nemen van initiatief.

Competentie 6: het zelfvertrouwen van kinderen te vergroten
Praktijkvoorbeeld: de competentie zelfvertrouwen is een aantal maal de revue gepasseerd bij voorgaande competenties. Een concrete praktijksituatie waarin het zelfvertrouwen van het kind wordt vergroot is de presentatie van de activiteit Breakdance. Tijdens deze activiteit leren de kinderen danspasjes die ze voor publiek gaan uitvoeren. De kinderen vergroten hun zelfvertrouwen doordat ze na afloop van de presentatie, complimenten krijgen voor hun performance.

Competentie 7: het respect tonen voor elkaar en voor de begeleiders
Praktijkvoorbeeld: in alle activiteiten komt deze competentie terug. De rol van de Makkers is om met de kinderen een vertrouwensband op te bouwen die gebaseerd is op wederzijds respect. De Makkers proberen dit dan ook te waarborgen en aan te geven dat de kinderen zich niet agressief moeten gedragen en proberen meningsverschillen verbaal op te lossen.

Competentie 8: het elkaar laten uitpraten
Praktijkvoorbeeld: deze competentie sluit aan op de vorige, waar de Makker de taak heeft meningsverschillen verbaal op te lossen. Belangrijk daarbij is dat kinderen de mogelijkheid krijgen hun zegje te doen en dat ze naar elkaar luisteren en op een positieve manier omgaan met meningsverschillen.

§ 4 Opzet Activiteiten
In deze paragraaf wordt de opzet van de activiteiten toegelicht. De volgende punten zullen aan bod komen: naschools activiteitenaanbod, de activiteiten tussen 15:00 uur en 17:00 uur op dinsdag en donderdag, deelnemers groep 6,7 en 8, per Makker 3 á 4 kinderen en afsluitende presentatie na elk blok. 

§ 4.1 Verlengde Schooldag
Het Makkerproject biedt een verlengde schooldag-activiteiten aan voor de kinderen(groep 6, 7 en 8) van de CBS de Akker. Deze verlengde schooldag-activiteiten onderscheiden zich van andere, omdat tijdens deze activiteiten die vooral gericht zijn op het versterken van de sociale competenties van kinderen, Makkers worden ingezet die een vertrouwensband opbouwen met een groepje kinderen. 

§ 4.2 De activiteiten vinden plaats tussen 15:00 uur en 17:00 uur op dinsdagen en donderdagen. 
Het tijdstip waarop de activiteiten plaatsvinden, is direct na het einde van de schooldag op de dinsdag en donderdag. De Makkers en coördinatoren zijn een half uur eerder aanwezig om bepaalde zaken door te spreken. Om 15:25 uur gaan de Makkers de kinderen ophalen en begeleiden zij hun groepje kinderen naar de activiteiten.

§ 4.3 Deelnemers groep 6, 7 en 8
De kinderen die deelnemen aan het Makkerproject zitten in de groepen 6, 7 en 8. Voor deze doelgroep is om de volgende redenen gekozen: er waren voor deze doelgroep weinig activiteiten buiten school én deze kinderen beginnen met rondhangen na schooltijd. 

§ 4.4 Per Makker 3 á 4 kinderen
De groepen bestaan uit drie á vier kinderen. Het Makkerproject heeft tot doel een band tussen de Makker en kinderen te creëren. Daarom is er gekozen voor kleine groepen binnen het Makkerproject, zodat de Makker een goed overzicht heeft over de kinderen en ook tot een vertrouwenspersoon binnen de groep kan uitgroeien. 

§ 4.5 Afsluitende presentatie na elk blok 
Eén seizoen Makker bestaat uit 3 blokken van 7 á 8 weken. In de laatste week van ieder blok wordt er een afsluitende presentatie gehouden, waarin de kinderen optreden voor de klas, de leerkrachten en de ouders. 

§ 5 Partners

In dit hoofdstuk worden de belangrijkste partners van het Makkeproject toegelicht. De volgende partners zullen aanbod komen namelijk, de CBS de Akker, Charlois Welzijn, Hogeschool INHolland, Albeda College, Christelijke Sociaal Congres en de Ouders . 

De CBS de Akker
De CBS de Akker is één van de scholen in Rotterdam die zich een Brede School kan noemen. CBS de Akker wilde door middel van Brede School de ontwikkelingskansen van de kinderen vergroten. Hier was het Makkerproject een goede invulling voor. De school motiveert de kinderen om deel te nemen aan het Makkerproject. Daarnaast zet de school financiële middelen in om dit project te kunnen realiseren. De school heeft ook regelmatig contact met de uitvoeringsfunctionaris van het project en speelt een grote rol bij de participatie van de ouders in het project. Vanuit de school zijn een aantal mensen aangesteld die zich met het project bezig houden, dat zijn de directeur, de docenten en de schoolmaatschappelijk werkster. Om de Brede School in al zijn facetten vorm te geven heeft de school een “taakgroep” Brede School in het leven geroepen. 

Charlois Welzijn
In september 2002 zijn in het kader van ‘onderwijskansenzone Charlois’, drie uitvoeringsfunctionarissen aan het werk gegaan om voor de 18 (meestal) brede basisscholen activiteitenplannen te ontwikkelen op het gebied van de Verlengde Schooldag en ouderbetrokkenheid. Donna Schaap is uitvoeringsfunctionaris voor de wijken Carnisse en Tarwewijk. Basisschool de Akker is één van de 7 brede scholen waarvoor zij werkt. Het Makkerproject valt daardoor onder haar verantwoordelijkheid.
Ook het sociaal cultureel kinderwerk van CW levert – in de persoon van Bianca Fokker – een belangrijk bijdrage aan het Makkerproject.

Hogeschool INHOLLAND
De Hogeschool INHOLLAND levert de coördinatoren. Dit zijn tweedejaars CMV-studenten, die doormiddel van hun vrije modules, zich 3 blokken van 8 weken beschikbaar stellen voor het coördineren van het project op de dinsdag danwel de donderdagmiddag. Verder zullen diezelfde coördinatoren ook hun 10 weekse stage vervullen binnen het project, waar zij belast worden met de evaluatie van het Makkerproject en met het schrijven van het nieuwe projectplan.

ROC Albeda College
Het Albeda College levert de Makkers binnen het project. Deze Makkers, 3e jaars SPW- studenten, krijgen een groep van 3 á 4 kinderen aangewezen, waar zij 3 blokken van 8 weken activiteiten mee gaan volgen. Zij fungeren als ‘maatje’ voor deze kinderen en hebben vooral de taak de kinderen de persoonlijke aandacht te geven die zij zo hard nodig hebben. Op het ROC worden zij d.m.v. “Makkerlessen” voorbereid op hun taak.

Het Christelijke Sociaal Congres
Een partij die al sinds de oprichting betrokken is bij het Makkerproject is het Christelijk Sociaal Congres te Rotterdam. Het Christelijk Sociaal Congres financierde het project tot dit schooljaar, vanaf schooljaar 2003-2004 heeft Charlois Welzijn én de school deze financiering overgenomen en treedt het Christelijk Sociaal Congres alleen nog als begunstiger op in de vorm van een jaarlijkse gift (wens).

Ouders
De ouders van de kinderen worden betrokken bij het Makkerproject, zij komen kijken naar de voorstellingen aan het eind van ieder blok.

§ 6 Evaluatie Makker

Dit evaluatieverslag is geschreven omdat er binnen het Makkerproject behoefte was aan veranderingen die tot doel hebben het project te verbeteren. Zoals in veel andere projecten heeft het Makkeproject tot doel haar project aan te passen aan de wisselende omstandigheden. Daarom is dit evaluatieverslag dan ook van essentieel belang om deze wisselende omstandigheden te definiëren en hier het toekomstige beleid op aan te passen. 

Het volgende valt te verwachten in deze evaluatie aangaande het Makkerproject. In § 6.1 wordt getracht een duidelijk beeld te scheppen van de resultaten van de enquête. In § 6.2 komen de uitkomsten van de vergadering van de Makkers aanbod. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de ervaringen en mening van de Makkers tijdens het Makkerproject. De waarneming van de coördinatoren komt in § 6.3 aanbod, hiertoe zullen ze ingaan op het verloop van de activiteiten en de eventuele verbeterpunten voor het project. En tot slot § 6.4 waarin de evaluatie en de conclusie van het Makkerproject zijn opgenomen.

Dit evaluatieverslag is van essentieel belang voor de voorgang van de jaargang 2004-2005. De verbetersuggesties s.v.p. aandachtig doornemen en toepassen in de praktijk bij de start van het project medio 2004. 

§ 6.1 Resultaten enquête 

De enquête is op de volgende wijze afgenomen: de Makkers hebben de kinderen begeleid tijdens het invullen van de enquêtes. De kinderen hebben afzonderlijk van elkaar de ruimte gekregen om de enquêtes in ieders eigen tempo in te vullen. 

Uitkomst enquête:

Vraag 1. Wat vind je van het Makkerproject?

 

superleuk

leuk

gezellig

niet zo leuk

helemaal niet leuk

Aantal kinderen

21

9

4

0

0


Vraag 2. Wat vind je van je begeleidster/ je makker (Mag meer dan 1 kiezen)?

 

 

superaardig

leuk

lief

cool

gezellig

streng

altijd vrolijk

niet zo leuk

helemaal niet leuk

iets anders

Aantal kinderen

19

9

15

13

14

1

19

0

0

slim

 

 

 

 

 

Vraag 3. Wat vind je het leukste aan het Makkerproject?

*    Leuker begeleider

*    De gezelligheid

 

 

*    Andere activiteiten

*    De activiteiten Sport, Breakdance en ICT

*    Leuke dagbesteding per week

 


Vraag 4. Wat vind je niet zo leuk aan het Makkerproject?

*    Te korte tijdsduur activiteit

*    Activiteit Theater & Spel


Vraag 5. Vind je dat je iets van de activiteiten hebt geleerd?

 

ja

nee

reden

Aantal kinderen

32

2

wisten we al



Vraag 6. Vind je de activiteiten leuker dan die van vorig jaar?

 

ja

nee

Nee, reden

Aantal kinderen

26

8

het is hetzelfde als vorig jaar


Vraag 7. Zou je volgend jaar ook aan het Makkerproject mee willen doen?

 

ja

nee

Nee, reden 

Aantal kinderen

21

13

Naar het voortgezet onderwijs


Conclusies:

Positieve punten
- Op de eerste drie vragen werden alleen positieve zaken vermeld over het project, hier valt uit op te maken dat de kinderen de activiteiten en de Makkers als positief beschouwen,
- Verder hebben de kinderen bij vraag 4 individueel aangegeven wat ze leuk vonden binnen het project, hier kwamen de volgende zaken naar voren: 
o Leuke Makker,
o De verandering van de activiteiten ten aanzien van vorig jaar,
o Leuke dagbesteding,
o De gezelligheid binnen het project,
o De activiteiten Sport&Spel, Breakdance en ICT
Het volgende kan opgemaakt worden uit de bovenstaande opsomming, voor een aantal kinderen zijn de activiteiten een bron van gezelligheid en een leuke dagbesteding. Het doel van het project is een nuttige dagbesteding te aan bieden. De kinderen hebben opgeschreven dat de begeleider leuk is, dit is positief, want dan mogen wij aannemen dat er een band is ontstaat tussen Makker en kind. Er zijn verschillende veranderingen opgetreden met vorig jaar, er zijn dus ook kinderen die deze veranderingen als positief hebben ervaren.
- Uit de vragen 6, 7 en 8 kunnen wij concluderen dat de kinderen zaken geleerd hebben binnen het project en dat de kinderen dit jaar leuker hebben gevonden dan het vorige jaar en dat de kinderen graag weer mee willen doen volgend jaar. Deze antwoorden waren bijna unaniem, daarom hangen wij als coördinatoren hier een zwaar gewicht aan. Het is dus ook positief dat de kinderen de activiteiten als leerzaam ervaren en het volgende keer weer mee zouden willen doen.

Negatieve punten
- Bij vraag 5 konden de kinderen hun mening kwijt over de mindere leuke kanten van het Makkerproject. Hieruit bleek dat de kinderen de tijdsduur van de activiteiten tekort vonden. We kunnen hier dan ook weer het positieve uit halen dat de kinderen het zo gezellig vinden dat ze graag zien dat de activiteit nog langer duurt. De activiteit Theater&Spel werd door velen als minder leuk ervaren, het is dan ook een overweging voor de eindverantwoordelijke voor volgend jaar of deze activiteit weer moet worden aangeboden of niet.
- Bij vraag 7 kwam naar voren dat een aantal kinderen, sommige activiteiten hetzelfde vonden als vorig jaar. 


§ 6.2 Uitkomst vergadering met de Makkers

Verslag van de vergadering met de Makkers die werd gehouden op 24 februari 2004 in het Millinxparkhuis te Rotterdam. 

1. Hoe gaan de Makkers met de kinderen om? En wat vertellen zij over de kinderen?
Het antwoord op deze vraag was uiteenlopend. Een aantal Makkers vond dat zij in het begin moeite hadden om de aandacht van de kinderen erbij te houden. Alle activiteiten en werkzaamheden waren nieuw. Het afhalen van de kinderen veroorzaakte vaak een chaos, omdat alle kinderen tegelijk naar buiten gingen waardoor het moeilijk voor de Makkers was om hun groepje op te halen, omdat ze hun kinderen niet zo goed kende. Hierdoor gingen een aantal kinderen vaak naar huis ipv naar de activiteiten. Een ander punt wat ze inbrachten was dat een aantal kinderen niet naar de activiteiten kwamen, omdat ze deze activiteiten niet leuk vonden. 

De coördinatoren hebben op dit punt voorgesteld om de kinderen thuis op te bellen bij eventuele afwezigheid. De Makkers vonden het lastig om de kinderen thuis op te bellen, omdat ze niet precies weten hoe de ouders reageren. De Makkers waren bang dat een aantal ouders niet voldoende Nederlands spraken om een duidelijke boodschap over te kunnen brengen. De Makkers geven de voorkeur aan het aanspreken van de kinderen bij eventuele afwezigheid of ze proberen informatie in te winnen via school. 

2. De communicatie met de kinderen (en wat voor band hebben ze met de kinderen opgebouwd? Wat voor informatie zijn ze van de kinderen te weten gekomen)
Wederom waren de meningen over dit onderwerp uiteenlopend. Een aantal Makkers was van mening dat de communicatie met de kinderen minder soepel verliep omdat ze niet tot alle kinderen konden doordringen. Hierdoor ontstond er nauwelijks een band met de kinderen. De meerderheid van de Makkers is van mening dat ze wel een band hebben opgebouwd met de kinderen maar dat deze per kind verschilt.
De kinderen verschillen erg van elkaar omdat groep 6, 7 en 8 door elkaar zijn ingedeeld. Hierdoor zijn een aantal kinderen drukker en zijn er meer verschillen in ontwikkeling. Een aantal Makkers gaf aan dat het door tijdsgebrek lastig was om een band met de kinderen op te bouwen. Doordat een aantal activiteiten in de gymzaal plaatsvond, was de tijd veel korter om een gesprek met de kinderen aan te gaan. 
Daarnaast was ook het verschil in soorten activiteiten. Bij de rustige activiteiten namelijk: schilderen, koken en ICT (dus niet-motorische activiteiten) was voldoende tijd om met de kinderen in gesprek te treden dan bij de andere drukke activiteiten namelijk: sport & spel, breakdance, streetdance en theater & spel (motorische activiteiten). De Makkers met de rustige activiteiten waren van mening dat ze voldoende tijd hadden om een gesprek met de kinderen aan te gaan. 

De coördinatoren brachten naar voren dat het misschien handiger zou zijn als de Makkers met de drukke activiteiten eerst naar het Millinxparkhuis gingen om wat met de kinderen te drinken. En in het Millinxparkhuis als het ware de 15 minuten te gebruiken om de band met de kinderen op te bouwen, doormiddel van een gesprek met de kinderen.

Belangrijk is ook om het doel in oog te houden, namelijk een vertrouwensband met de kinderen te kweken en de kinderen bepaalde sociale competenties bij te brengen. Dit alles is van meer importantie dat de activiteit zelf.

3. Positieve en negatieve punten over het project
Positieve punten van het project:
De Makkers zijn van mening dat de band met de kinderen steeds sterker wordt. Ze merken het aan de houding van de kinderen. De kinderen komen voor de activiteiten gelijk naar de Makkers toe en hebben vaak veel te vertellen over hun belevingen aan hun Makker. 

Negatieve punten van het project: 
De Makkers vinden dat de uitvoeringsfunctionaris te weinig aanwezig was om persoonlijke kwesties met haar te bespreken, daarnaast is zij naar hun mening moeilijk bereikbaar. Ze zijn van mening dat het contact frequenter moet zijn met de school (het Albeda College) en de uitvoeringsfunctionaris. 

De begeleiding vanuit het Albeda College is minimaal volgens de Makkers. De begeleiders vanuit school zijn nooit langs gekomen, en zijn vrijwel niet op de hoogte van de inhoud van het Makkerproject. De Makkers vonden dat ze slecht geïnformeerd waren over de start en het verloop van het project. 

Ze zijn teleurgesteld dat de afgesproken EHBO-lessen nooit hebben plaats gevonden. Daarnaast is de invulling van de Makker-uren in hun schoolroosters nooit op een adequate manier ingevuld. 

4. Verbeterpunten
De Makkers vinden unaniem dat de tijd waarin ze de kinderen zien te kort is om een hechte band op te bouwen. Ze stellen voor om volgend jaar meer rustige activiteiten te organiseren, omdat het dan eenvoudiger is om een band op te bouwen. 
Ze zijn van mening dat ze de uitvoeringsfunctionaris en coördinatoren een betere groepsindeling moeten maken volgend jaar. Omdat ze dit jaar te maken hadden met veel drukke probleemkinderen bij elkaar. Wat eigenlijk niet werkte volgens hen. 

Een ander punt wat ze aangaven was het stellen van regels voor de kinderen, zodat de Makkers van volgend jaar weten waar ze aan toe zijn. Met regels bedoelden ze dat er duidelijke afspraken gemaakt worden over de afwezigheid van de kinderen. Een ander punt is het gezamenlijk kiezen van activiteiten, de Makkers zijn van mening dat als ze samen met de kinderen een activiteit kiezen, de kinderen zich aan de gemaakte afspraak moeten houden. 

§ 6.3 Waarneming coördinatoren

Puntsgewijs volgt hier een opsomming van zaken die de coördinatoren hebben waargenomen:
o Er bestaat een verschil of de Makker een echte binding heeft gekregen met haar kinderen, waardoor het absentiepercentage van de kinderen ook hoger ligt bij de Makkers met die niet een echte binding gekregen hebben met de kinderen,
o Er bestaat activiteiten die minder aantrekkelijk zijn dan andere, bij minder populaire activiteiten ligt het absentiepercentage van de kinderen ook hoger,
o De Makkers spelen in het project te vaak voor juffrouw, terwijl ze juist geacht een vriendin te worden voor de kinderen,
o De Makkers krijgen te weinig les en ondersteuning van de school in de wijze waarop ze de kinderen moeten behandelen,
o De coördinatoren zouden een intensievere begeleiding moeten krijgen van de uitvoeringsfunctionaris in de wijze ze waarop zij de Makkers begeleiden, omdat dit een vlak is waar veel worden overgelaten aan de coördinatoren zelf,
o De uitvoeringsfunctionaris zou vaker een naschoolse activiteit moeten meemaken, om een beter inzicht te krijgen in het functioneren van de Makkers en coördinatoren,

§ 6.4 Evaluatie en conclusie

Conclusie

Verbeterpunten
Wat te doen bij kinderen die van activiteit veranderen?
o We moeten inventariseren hoeveel kinderen elke Makker heeft en zorgen dat daar evenwicht in komt.
o We moeten een nieuwe lijst maken, waarbij de kinderen die niet meer op school zitten, uit de lijst met een motivatie verwijderd worden
o In de vergaderingen van dinsdag en donderdag met de Makkers zullen wij dit punt aan de orde brengen.

XX en YY moeten uit elkaar in het volgende blok

Evaluatie
De coördinatoren moeten zich goed voorbereiden, zodat ze een bepaalde expertise uitstralen tegenover de Makkers, dat ze weten waar ze over praten.
Door verandering van de samenstelling van de wijk moeten ook de doelstellingen veranderen. Eerst een erg slechte buurt met veel Antilianen en nu een buurt die veel meer gemengd is en ook totaal anders in elkaar steekt.

De Makkers moeten zich als een team voelen. Dus het Breakdance-team van Makkers enz.

3 coördinatoren in plaats van 2, één van de coördinatoren houdt zich dan vooral met de administratie bezig, hetgeen heel veel is

Band Makker met kinderen
Factoren waarom kinderen als groep uit elkaar gaan:
o Slecht geïnformeerde Makkers
o Moeilijke groep kinderen
o De Makker legt moeilijk contact met de kinderen, geen band
o Proberen niet autoritair te zijn, open te zijn tegenover de kinderen, goed meedoen aan de activiteiten, begrip tonen voor problemen van de kinderen, inlevingsvermogen

Regels Makkers 
Duidelijker aangeven dat een Makker alleen haar eigen groepje onder haar hoede neemt en niet dat van de andere Makkers. Met uitzondering bij afwezigheid van een Makker, dan worden de kinderen van die Makker opgevangen door de andere Makkers. Maar in de regel is het zo dat een Makker zich bezighoudt met haar eigen kinderen.

 

De Brede School op CBS "de Akker" 

In het model van de Brede School staat het kind centraal !

 

D E   B R E D E   S C H O O L

 

De Brede School staat voor een geïntegreerde aanpak ter verbetering van de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren in hun diverse leefmilieus: op school, in het gezin en in hun vrije tijd. Het gaat daarbij om de inrichting van een netwerk van onderwijs, welzijn en zorg rond kind en gezin, ter bevordering van sociale competentie van kinderen en jongeren en van actieve deelname aan samenleving, onderwijs, recreatie en werk.

 

    DAGELIJKSE ONDERWIJSPRAKTIJK*

                                                                                                                                                                                    

V.V.E. (voor-/ vroegschoolse educatie)

VERLENGDE SCHOOLDAG

OUDERBETROKKENHEID

ZORG

OVERIG

 

  • (intensieve) peuterspeelzalen
  • voorschool

 

 

 in samenwerking met:

  • peuterspeelzalen

Naschools organiseren van:

  • cyclusactiviteiten
  • eenmalige activiteiten

 

op het gebied van:

  • sport en spel
  • kunst en cultuur
  • natuur en milieu
  • ICT en techniek
  • sociale competentie
  • taal/ huiswerk
  • overig

 

in samenwerking met:

  • Charlois’ Welzijn
  • speeltuinen
  • Sport & Recreatie
  • SKVR
  • clubs/ verenigingen
  • vrijwilligers
  • VO, MBO, HBO
  • Overig

in samenwerking met:

  • BuitenSchoolseOpvang

 

Organiseren van:

  • cyclusactiviteiten (cursus, ontmoeting)
  • eenmalige activiteiten (voorlichting, excursie)

 

op het gebied van:

  • opvoeding & onderwijs
  • taal
  • ICT
  • gezondheid
  • recreatie
  • zelfontplooiing
  • overig

 

In samenwerking met:

  • assistenten ouderbetrokkenheid
  • Charlois’ Welzijn
  • GGD
  • ROC’s
  • overig

 

  • schoolmaatschappelijk werk
  • school(tand)arts
  • GGD, consultatiebureau
  • overig

Samenwerking met b.v.:

  • kinderdagverblijf (Catalpa)

  • zorginstelling

  • politie/ justitie

  • bibliotheken

  • theater

 

Enten aan de loot van de Brede school:

Naast de drie speerpunten: Sport, Computer en Kunst

Kun je ook nog denken aan:    

SchoolMaatschappelijk Werk

Huiswerkondersteuning (momenteel niet beschikbaar)

De drumband-oefeningen 

Peuterspeelzaal "'t Molentje"

Cursussen voor moeders

Ko-thuis en OverStap (verzorgd door de ouderconsulentes

Computerles voor ouders in het Ecentrum

Informatie over de Brede school:

www.bredeschool.nl (website is inmiddels uit de lucht)

Brochure Brede School:

Er is geen wet op de Brede school en die zal er ook niet komen. Het is niet de bedoeling van de overheid om regels te verbinden aan deze ontwikkeling die vanuit een behoefte in de praktijk is ontstaan. Het initiatief ligt immers op lokaal niveau en zal daar ook blijven. Wel wil het rijk de ontwikkeling van de Brede school stimuleren. Zo kan er een netwerk in en om de school ontstaan, waarbinnen niet alleen onderwijs wordt gegeven, maar waar de leerkrachten samenwerken met andere professionals om kinderen op allerlei manieren meer kansen te geven.  De Brede school kan een antwoord zijn voor uiteenlopende problemen in en rondom onderwijs en welzijn: zij dient een breed maatschappelijk belang. Omdat de Brede school zowel onderwijs als welzijn betreft, zetten de ministers van onderwijs, cultuur en wetenschappen en van volksgezondheid, welzijn en sport in deze brochure hun gezamenlijke visie uiteen.

 

Samen sterk met de jeugd

ISBN 90 346 3805 7    f 15,-

bestellen bij SDU Servicecentrum

Postbus 20014

2500 EA Den Haag

 

 

De Makker

Zoals u weet is de Makker niet meer weg te denken van onze school.

De meeste kinderen van groep 1 tot en met 8 doen eraan mee.

Alleen kinderen die toestemming hebben gehad van hun ouders/verzorgers kunnen worden ingedeeld.

Als uw kind nog geen toestemming van u heeft gehad, dan kunt u dit alsnog doen door bij de leerkracht van uw kind een toestemmingsbriefje in te vullen.

 

Bijna alle kinderen van groep 3 t/m 8, die toestemming hebben gekregen van hun ouders/verzorgers, doen mee aan een Makkeractiviteit.

Hat jaar is ingedeeld in 4 blokken, met steeds wisselende activiteiten.

 

Hieronder staan alle activiteiten in een weekschema.

Wilt u hierover wat meer weten dan kunt u vragen naar juf Angelique Vermeulen of naar Josine Kreek.

 

 

Week planning Makker blok 4:

 

Maandag

Dinsdag

Woensdag

Donderdag

Dans    Groep 3 - 4

Grote zaal MPH 

15.15 – 16.15  uur

Kaboutersport   Groep 1-2

Speellokaal De Akker

15.15 – 16.15 uur

Schoolsterren Groep 5 t/m 8

Thuiskamer MPH

12.30 – 13.30 uur

Kleuterdans  Groep 1-2

Grote Zaal MPH

15.15 – 16.15 uur

Djembe Groep 5 t/m 8

Thuiskamer MPH

15.15 – 16.15 uur

Sport mee    Groep 3-4

Grote zaal MPH

15.15 – 16.15 uur

 

ICT   Groep 3 - 4

E-centrum MPH

15.15 – 16.15 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

Wijkactiviteiten groep 7 en 8

 

 

 

Superchef  Keuken MPH

15.15 – 17.00 uur

Ouderactiviteit

 

Ouderactiviteit

TPD-Kidz E-centrum MPH

15.15 – 17.00 uur

Women Moves Grote zaal MPH

9.00 – 10.00 uur

 

ICT  E-centrum MPH
13.30 – 15.00 uur

Fun science Globe Zwartewaal

15.15 – 16.30 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

overzicht:

jaar

Student-organisator

voor wie

Coördinator

2000-2001

1e jaar

Victor van Toer en Yvette Arijjansen

(Pabostudenten, derdejaars Ichthus)
Jeroen de Ruiter en Hannah Kleingeld

(CMV-studenten, Ichthus)

ontwikkelfase

Stoffel Boot

2001-2002

2e jaar

Victor van Toer, Petra van Roon

& Anja van der Sluijs

groep 6                  

Stoffel Boot

2002-2003

3e jaar

Kim Yen Quach

Alice Peperkamp

Arie Versteeg

groep 6 en 7

Donna Schaap

2003-2004

4e jaar

Anamaria Cruz
Jeroen Toonen

groep 6, 7 en 8

Donna Schaap

2004-2005

5e jaar

Christel van Zijl

Jantien van Gorsel,

groep 5, 6, 7 en 8

Monique Strijk

functionaris OKZ Tarwewijk

2006-2007

6e jaar

 

groep 5, 6, 7 en 8

Monique Strijk en Janneke Westra

2007-2008

7e jaar

 

groep 2, 5, 6, 7 en 8

Maartje Schepel en Saskia Lau

2008-2009

8e jaar

 

alle groepen

Josine Kreek

2009-2010

9e jaar

Organigram 2009

alle groepen

Josine Kreek